Hørt om Datsun Z? Det var en åpenbaring av en sportsbil med den uhørte kombinasjonen av stil og komfort kombinert med hverdagslige kjøreegenskaper. Nå puster Nissan nytt liv i bokstaven.
Dagens bilindustri er komplisert med et utstrakt samarbeid mellom forskjellige merker, og det er lett å si at det var enklere før.
Det var det også, men det finnes unntak også om vi spoler mer enn 50 år tilbake i tid.
-->
Ta for eksempel Datsun Z, bilen som skapte furore da den ble introdusert i oktober 1969.
Nissan ville følge opp sportsbilen Datsun Sports, som var introdusert tilbake i 1959. De slo seg sammen med Yamaha, og sammen kom de opp med et konsept som var svært så lovende. Men i 1964 mente Nissan at Yamahas motor ikke holdt mål, og hele prosjektet ble lagt ned.
Yamaha deppet ikke altfor mye, og tok med seg konseptet til Toyota ‒ den gang et lite bilmerke. Der tente sjefene med en gang, og ut av dette kom sportsbilen 2000GT. Og Nissan må ha grått sine modige tårer da de så hva som skjedde deretter.
Selveste James Bond satte nemlig kurs for Japan (James Bond i Japan), og der lot han seg forføre av, ja, en 2000GT. Toyota fikk en ubetalelig reklame for en bil som opprinnelig var laget for Nissan, men trøsten får være at sportsbilen aldri ble en salgssuksess. Det ble kun produsert 351 slike før Toyota ga opp modellen i 1970.
Og da hadde allerede Nissan truffet blink med bilen de faktisk laget etter å ha vraket det opprinnelige konseptet, nemlig Datsun Z.
Her klarte Nissan å kombinere flotte linjer med hverdagslige kjøreegenskaper, og på toppen av det hele var den svært så rimelig. En Datsun 240Z som den het i USA kostet langt under 4.000 dollar, og bare i 1970 ble det solgt mer enn 40.000 Datsun Z verden over.
Siden har det kommet en rekke Z-generasjoner (se bilder av noen av disse nederst), og nå er det duket for den 7. generasjonen.
Denne får benevnelsen 400Z, og tar arven sin på dypeste alvor.
Nissan sier selv at de har kombinert retordetaljer med ny teknologi, og at vi ikke kommer til å bli skuffet.
Bilmerket holder foreløpig kortene tett til brystet, men ryktene sier at den får en 3-liters V6-motor under panseret.
Og som vi kan se av pirrevideoen som Nissan nå har publisert får den også manuelle gir, noe som helt sikkert entusiastene setter pris på.
Nissan skal avduke den nye Z-modellen 16. september, så inntil da får vi nøye oss med denne ferske videosnutten.
Som vi kan se av videoen er bilen kalt Z Proto, noe som mest sannsynlig betyr at dette er en prototype. Men det er ingen grunn til å tro at den ferdige versjonen skiller seg veldig mye ut, så den bilen som blir presentert onsdag er nok ganske så nær den som kommer for salg.
Nissan har kommet med flere jubileumsversjoner av Z-modellene, og her har vi samlet bilder av disse. Så her er en aldri så liten oppvarmning til neste ukes store avduking.
Les også: