Den britiske produsenten har vært ganske så grei og delt opp
bilene sine i tre grupper som faktisk er mulig å forstå, noe jo ikke alle er så
flinke til. Hos McLaren begynner bilene med serien som er kalt «Sports»,
farten og prisen økes et hakk med «Super», og for de aller rikeste av oss
avrundes det hele med en serie kalt «Ultimate». Ganske så oversiktlig, og de
fleste skjønner forskjellen mellom de tre seriene.
touring, som kan oversettes til langkjøring. Grand Tourer, Gran Turismo på italiensk, er altså
sportslig biler som er ment for landeveien. Normalt kommer disse som coupé, og
da med både to og fire dører. Ingen av bilene i de tre seriene til McLaren kan betegnes
som GT-biler, selv om McLaren faktisk prøver å forvirre oss mest mulig. De fortjener
skryt for de tre hovedgruppene, og tyn for alle modellene i gruppene. For her er det et virvar uten like, og i sportsserien som
består av seks modeller finner vi også en som heter 570 GT. Men hva enn McLaren
hevder er det kun en variant av 570-modellene, og ingen langdistansemodell. McLaren kaller også den kommende hyperbilen Speedtail for en
«hyper-GT», så vi får se om det faktisk blir tilfelle. Uansett så har de nå klar den aller første ekte GT-modellen,
for sikkerhetsskyld bare kalt McLaren GT.

mange høyttalere, stor berøringsskjerm og alskens teknologi som man kan finne i
biler til for eksempel Aston Martin og Porsche.
med sine 4,7 meter er den lengre enn noen av de andre bilene i sports- og supersportserien. Lengden får også følge av bredden som bikker 2 meter, og med diverse sensorer som leser underlaget og justerer opphenget lynraskt så bør dette gjøre den til en komfortabel bil ute på landeveien. Men vi snakker altså om en McLaren, så det viktigste er jo
hva som er under panseret og hvor fort den forflytter seg – GT eller ei. Motoren er en 4.0-liters twinturbo V8 med 620 hestekrefter, mens
en 7-trinns kasse leverer kreftene til bakhjulene. Dette sørger for å sende GT fra 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder, mens 0-200 km/t gjøres på 9,0 sekunder. Bremsingen går også unna, og fra 200 til 0 bruker den 127
meter og fra 100 km/t stopper den på 32 meter. Det er altså en sportsbil, men ikke av de aller mest ville
McLaren har kommet med. Men så er det jo en GT for landeveien, og på tampen kan vi jo slenge med forbruket også. Ved kombinert kjøring bruker den 1,19 liter på mila, og du bør klare å legge bak deg ganske så mange mil før du må stoppe for å tanke. Prisen er satt til 163.000 pund i England, så billig er den ikke. Men, igjen, vi snakker jo tross alt om en McLaren. En GT fra McLaren. Her er flere bilder: Les også: