Nærmere begrepet crossover er det vel neppe mulig å komme enn med C5 X, hvor Citroën har puttet en dæsj av coupé, stasjonsvogn og SUV opp i design-gryta.
I 2016 dro Citroën med seg et par ganske så lovende nye biler til Paris Motor Show. Den ene var 3. generasjon av C3, og den andre var et konsept som bar navnet CXperience.
Selv om navnet også begynner på en C, var dette et konsept i D-segmentet. Nemlig en ny versjon av C5, modellen som kom i 2001.
-->
CXperience var åpenbart rettet mot yngre og mer sportslige familier, for her handlet det om en slags shooting brake-form med et coupélignende tak, digre hjul og svært så korte overheng både foran og bak.
Den var ikke en såkalt crossover med en noe høyere bakkeklaring, men fem år senere har konseptet utviklet seg til nettopp det.
For endelig har Citroën klar en produksjonsversjon av konseptet, som nå kun heter C5 X.
Det er fortsatt mulig å se at dette er det snart fem år gamle konseptet, men bilen har nå et design som minner langt mer om en stasjonsvogn ‒ og er løftet betraktelig opp fra bakkenivået i jakten på SUV-kundene.
Det franske merket sikter seg inn mot de som trenger litt mer plass med C5 X, og bilen er 4,81 meter lang, 1,87 meter bred og 1,49 meter høy. Det korte overhenget er ikke lite ekstremt som hos konseptet, men akselavstanden er på 2,78 meter så det bør være ganske så god plass på innsiden.
Det viser også bagasjerommet, som starter på spandable 545 liter og som kan utvides til formidable 1.640 liter.
Som vi vet er kjørekomforten ekstremt viktig for Citroën, og C5 X bør ikke være noe unntak ettersom den kan by på Citroën Advanced Comfort aktive dempere, og dette skal ifølge produsenten «bygge videre på følelsen av et flyvende teppe».
Videre har Citroën plassert inn komfortseter, og setene i det nye flaggskipet skal være så gode at det skal være som å sitte hjemme i din egen stue. Ja, ifølge Citroën, altså.
Lounge-følelsen Citroën har jaktet bør forsterkes ytterligere av de store vindusflatene og det store glasstaket, og de har i tillegg lagt vekt på støydemping med akustisk laminerte vinduer både foran og bak.
En stasjonsvogn skal som kjent være en praktisk familiebil, og franskmennene har også fokusert på en stor bakluke som kan åpnes elektrisk. Ja, og med foten om du har hendene fulle av handleposer.
C5 X er også praktisk på innsiden. Her har Citroën utstyrt med en 12-tommers berøringsskjerm i et infotainmentsystem, og byr også på et head-up-display med utvidet virkelighet og stemmestyring.
For de med mobiltelefoner, altså alle, byr C5 X på både trådløs lading eller via 4 USB-C-kontakter, mens speiling av telefonen kan skje trådløst.
Den kommer også med 360 graders kamera og en del førerstøttesystemer som adaptiv cruisekontroll, start/stopp, filholder og blindsonevarsler, og byr også på automatisk låsing og åpning når føreren nærmere seg eller forlater bilen.
Når det gjelder drivverk er det nok ladehybriden som det handler mest om, for den kommer selvsagt som en slik. Denne utgaven kan skilte med 225 hestekrefter, og den elektriske rekkevidden bikker akkurat 50 kilometer. Det betyr at de fleste kan bruke denne kun elektrisk i hverdagen, og i så fall er toppfarten på 135 km/t.
Citroën har også en utgave med kun bensinmotor klar, uten at de sier noe mer rundt den utgaven.
‒ Introduksjonen av nye C5 X gir Citroën et modellutvalg som vi bare kunne drømme om for noen år siden, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.
‒ C5 X er en bil som appellerer både til hjerte og hjerne i måten den kombinerer ny teknologi med komfort og praktiske løsninger.
Salget av den nye «ekte» crossoveren starter til sommeren, men før det kan du jo sjekke ut bildene vi har av flaggskipet Citroën C5 X:
Les også: