BMW har på gang nye versjoner av de to søstrene X5 M Competition og X6 M Competition. (Fotos: BMW)

Nye sjefsversjoner av BMW X5 og X6

BMW kliner til med oppdaterte M Competition-utgaver av de i utgangspunktet råe SUV-modellene.


Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før de rene sportsbilene ikke klarte 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Ta en bil som Porsche 911, og det var først den ultraville 911 GT2 presentert i 1995 at sprintøvelsen faktisk gikk under 4 sekunder. Daværende 911 Turbo var for eksempel ikke i nærheten av å klare det.

-->
Men utviklingen som også inkluderer elektriske kraft har gjort at 4 sekunder ikke lenger er et stort mål, og denne tidligere drømmegrensen er nå så vanlig at selv en ganske familievennlig SUV bryter denne.

Eller skal vi si to? For det klarer begge de oppdaterte utgavene av BMW X5 M Competition og X6 M Competition.

Det er ikke mange dagene siden BMW kunne presentere den nye BMW X5 xDrive50e, og ladehybrid som byr på hele 490 hk og et dreiemoment på 700 Nm. Det er ganske så heftig, spesielt for en bil uten M i navnet, men ikke godt nok for å bryte drømmegrensen. En X5 xDrive50e klarer sprinten på 4,8 sekunder.

Denne utgaven havner nå i skyggen av de to nye utgavene av modellene med M Competition i navnet, for dette er noen skikkelige kraftplugger.

En del av forklaringen på det er at BMW for første gang har benyttet 48V-teknologi i sine høyytelsesmodeller, og dette er faktisk en liten ekstra motor.

Denne elmotoren er integrert i det kompakte huset til den 8-trinns M Steptronic girkassen, og gir ytterligere 12 hk med drivkraft og formidable 200 Nm med dreiemoment. Den fungerer på samme tid som en veivakselmontert startgenerator.

Energien som kreves for alt dette kommer fra et 48V-batteri plassert i motorrommet, og er et selvladende system som blant annet benytter bremseenergi.

Den lille motoren jobber sammen med en langt større en, nemlig en ny og enda sterkere M TwinPower Turbo V8-motor.

Denne leverer et maksimalt dreiemoment på 750 Nm og genererer maksimal ytelse på 625 hk ved 6.000 r/min.

Den 4.4-liters store motoren byr på enda skarpere respons enn tidligere, og sammen med boosten fra den elektriske motoren bringer det familiebilen inn i sportsbilverden.

BMW opplyser nemlig at både BMW X5 M Competition og BMW X6 M Competition klarer 0-100 km/t på kun 3,9 sekunder, og bilene melder seg dermed inn i klubben som huser de rene sportsbilene (og noen elbiler).

Det skal heller ikke stå på lyden, for tyskerne har satt på et M Sport eksosanlegg med elektrisk kontrollerte klaffer som tar lyden opp til nye høyder.

Men duoen er fortsatt SUV-modeller, og Competition-modellene er også utstyrt med en ny versjon av M xDrive firehjulsdriftssystem, som jobber sammen med Active M Differential på bakakselen. Så ja, og disse to er det mulig å drifte med ved å stille inn hvor mye av kraften som skal sendes til bakhjulene.

Når det gjelder hjulene blir begge de oppdaterte modellene levert som standard 21-tommers felger foran og 22-tommers bak, og de kommer også med en ny front i form av nye matrix LED-lykter. Og ja, nyregrillen er nå i svart.

På innsiden handler det selvsagt om BMW Curved Display og BMW Operating System 8, og bilene har også et enda litt mer eksklusivt interiør og kan for eksempel by på girhendler i karbon bak rattet.

For de lydofile kan vi opplyse at BMW har utstyrt bilene med anlegget Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, så det bør heller ikke stå på lyden.

Og ja, det er selvsagt mulig å velge en spesifikk bane-modus, for såpass må det være når bilene har Competition i navnet og bilen klarer 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Her er bilder av de to nye M Competition-utgavene av X5 og X6, og her går det altså unna som en helt ekte sportsbil.

Les også:

Les mer om:

Nyheter