Nye S-klasse full av skjermer

Få modeller har vel introdusert så mye teknologi og utstyr som Mercedes S-klasse, og nå er en helt ny versjon på tur. Det betyr flere nyheter og en drøss med skjermer.


Det er selvsagt svære greier at Mercedes nå oppgraderer flaggskipet sitt, og det vet tyskerne kanskje aller best selv. Så de har ikke tenkt å vise bilen riktig ennå, for de har tenkt å pirre oss med en rekke snikttitter først.

De vil bygge opp spenningen, men skal de klare det må de også avsløre noe rundt den nye S-klassen. Og nå slipper de oss like godt inn i kupéen. Eller cockpiten, som er en langt mer dekkende beskrivelse av innsiden av nye S-klasse.

-->
Mercedes klinker like godt til med fem skjermer, og det er det en god grunn til. Mange av de som kjøper en S-klasse, spesielt i USA og Kina, har nemlig ikke selv tenkt å sitte i førersetet. Nei, de skal sitte bak, akkurat som en ekte president gjør.

Dermed har Mercedes gjort baksetet like luksuriøst som forsetet, og åpnet for at de bak også kan styre infotainment-systemet på lik linje med føreren.

Og det vil de helt sikkert gjøre, for neste generasjon av flaggskipet får også neste generasjon av det imponerende MBUX-systemet.

Dette er hjertet til infoskjermene, og 1. generasjon som til og med har funnet veien inn i den lille A-klassen byr på en masse «framtids-løsninger».

Mercedes-Benz User Experience (MBUX) åpner selvsagt for berøringskontroll, men det er nærmest kjedelig. Du kan rett og slett snakke til 3D-skjermen, og den adlyder. En kunstig intelligens (AI) lærer systemet opp til å gjenkjenne førerens kommandoer, og vet for eksempel hvilke seteinnstillinger den bak rattet bruker.

Tyskerne tar dette til et helt nivå med 2. generasjon MBUX, som ikke overraskende debuterer i den nye S-klassen. Denne takler 27 språk og kan svare på det meste, ja, også hvilken lyd kua lager ‒ om du skulle lure på det. Vi er mer usikre på om den vet hva reven sier.

Men sitter du bak her kan du jo teste selv.

Men la oss starte med ‒ starten. For å åpne det hele kan det brukes en klassisk PIN-kode, men det er jo kjedelig. Så Mercedes har kombinert både fingeravtrykk, ansiktsgjenkjennelse og talegjenkjennelse. Når bilen har godkjent deg får du tilgang til dypere innstillinger, som for eksempel til den digitale betalingsprosessen i bilen.

Og ja, bilen sjekker om barnesetet er ok eller om det er trygt for passasjerene å forlate bilen. Om ikke, så advarer den.

Skjermene kommer med OLED-teknologi og er 3D uten at du trenger spesielle 3D-briller, og kombineres sammen med et nytt HUD-system.

HUD betyr head-up-display, og nye S-klassen kommer med et som er kalt AR-HUD. AR står som kjent for Augmented Reality, så HUD kombineres med utvidet virkelighet. Dette betyr blant annet at når navigasjonen er på kan bilen selv vise akkurat hvor du skal svinge ved å vise retningerpiler fysisk der du faktisk skal svinge. Man mikser altså virkelig med virtuell virkelighet.

Og dette er særs imponerende greier, for HUD-løsningen som kommer fra Texas Instruments inneholder ikke mindre enn 1,3 millioner individuelle speil og høyeffetive lyskilder. Ja, 1,3 millioner!

Dermed blir S-klassen som den første bilen i Mercedes-historien i stand til å lage høyoppløselige bilder i head-up-displayet.

MBUXforstår også hva passasjerene i bilen ønsker, og ser for eksempel føreren mot sidesetet i mørket vil bilen selv slå på lyset. Ja, tøft og litt skummelt.

De fem skjermene som folket i S-klassen kan leke seg med er altså OLED-skjermer, som står for Organic Light Emitting Diode. Dette er en teknologi som bruker dioder som utstråler lys (LED) kombinert med et ekstra organisk lag på toppen. Dette gir klarere bilder, i tillegg til at slike skjermer bruker rundt 30 prosent mindre energi enn LCD-skjermene.

Så sjefene i baksetet kan bare glede seg, for det er mye å gjøre bak der i den nye S-klassen.

Her er flere bilder av innsiden til kommende Mercedes S-klasse:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter