Den ubestridte sjefen i Ranger-familien er Raptor, og denne rovfuglen var på plass så sent som rett før jul og kan by på en V6-motor med 292 hk. Men det betyr ikke at Ford Pro setter punktum for nye versjoner.
For nå kan de presentere to nye utgaver som kommer med et betydelig ombygd chassis med unike oppgraderinger av fjæringene, inkludert Bilstein-støtdempere som standard.
-->
Ford melder at sammen med et robust design og førerassistansesystemer spesielt egnet for bruk i terrenget, er dette pickuper som skal trives under tøffe forhold.
– Med nye Ranger Wildtrak X og Ranger Tremor får du egenskaper i retning av vår ikoniske Ranger Raptor, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
‒ Med disse får Europas mest solgte pickup enda flere varianter som er tøffere og råere å se på ‒ og får enda bedre egenskaper i utfordrende terreng. Sammen hever de vår nye Ranger-familie til enda et nytt nivå, og øker appellen hos flere potensielle kunder enn noensinne.
Merket sier at disse to også for aller første gang i pickup-segmentet baner vei for justerbar sportsbøyle, noe som gjør det enklere å frakte lengre gjenstander. De opplyser at denne løsningen også blir tilgjengelig for Ranger Limited og Ranger Wildtrak.
Det er all grunn til å tro at de to nyeste utgavene blir populære, for Ford kan også opplyse at Ranger har en rekordhøy markedsandel på hele 44,9 prosent og vokst med 18 prosent det siste året. Modellen har vært bestselgeren i pickup-segmentet her i Europa i 8 år på rad, og med to nye utgaver på plass bør den også bli det til neste år.
Som navnet hinter er Wildtrak X en nær søster av den vanlige Wildtrak-utgaven, men X’en peker som kjent på terrengkjøringen og den nye utgaven har 26 mm høyere bakkeklaring og 30 mm bredere sporvidde. Ford understreker at de nye egenskapene ikke går utover kjøreegenskapene på vanlig vei.
Ranger Wildtrak X har også et oppdatert servostyringssystem og en beskyttelsesplate i stål under motoren som gjør den enda bedre egnet til å forsere vanskelig terreng.
Utgaven kommer også med en annen ting som er kjekt å ha ute i terrenget, nemlig Trail Turn Assist som reduserer svingradiusen med opptil 25 prosent. Dette åpner for at føreren kun trenger å fokusere på selve styringen under 32 km/t, for bilen tar seg av akselerasjon og bremsing.
Den får også Rock Crawl-modusen som kun har vært tilgjengelig for Ranger Raptor, og her kalibreres gassrespons, antispinn og girskiftene for optimal, kontrollert kjøring i ujevnt og steinete terreng ved lav hastighet, forklarer Ford.
Under panseret har Ranger Wildtrak X en 2-liters EcoBlue-dieselmotor – en 205 hk bi-turbo motor med 10-trinns automatgirkasse som leverer et dreiemoment på 500 Nm fra 1.750 r/min.
I tillegg kan også Ranger Wildtrak X by på et nytt helautomatisk firehjulstrekksystem som standard, og det er mulig å låse systemet i både høy- og lavserie.
Nye Ranger Tremor bygger videre på arbeidshesten Ranger XLT, men deler både chassis, teknologioppgraderinger og det nye firehjulstrekksystemet med Wildtrak X, opplyser Ford.
Denne utgaven kommer blant annet med en unik sportsbøyle og sidetrinn i støpt aluminium og doble slepekroker foran, og utvendig detaljer i fargen Boulder Black og en mørkere grill skal også gi Tremor-utgaven et karakteristisk og litt røffere utseende.
Arbeidshesten har også smarte løsninger som et vanntett vinylstoff som ifølge Ford er enkelt å holde rent, og det er også mulig å bestille et forhåndskoblet bryterpanel for eksternt utstyr i kupeen. Dette åpner for å koble inntil seks enheter til bilen, som vinsjer, LED-lys eller annet, melder Ford.
Slik ser Ranger Temor ut:
Det skal åpnes for bestillinger av de nye Ranger-utgavene til våren, og de første kundeleveringene skjer om alt går etter planen i august. Og dette er prisene:
Ford Ranger Wildtrak X har en startpris fra 764.700 kroner.
Ford Ranger Tremor har startpris fra 714.600 kroner.
Her er bilder av de to nye familiemedlemmene i den stadig voksende og populære Ranger-serien, Wildtrack X og Tremor:
Les også: