Her er en elbil mange har ventet spent på, nemlig en kraftig oppdatert Porsche Taycan. (Fotos: Porsche)

Nye Porsche Taycan: Kvikkere, mer rekkevidde og raskere lading

Porsche er så seriøse når de har en ny Taycan på gang at de like godt knaller til med et dusin versjoner. Så ja, 12 forskjellige Taycan-varianter.


Når et merke som Porsche skal oppdatere sin første rene elbilmodell, så er det tre ting som er viktig.

Det er selvsagt selve ytelsene, for dette er et sportsbilmerke. Det er rekkevidde, elbilene skal helst gå lengst mulig, og det er lading. For når rekkevidden tar slutt må det gå raskt å lade den opp igjen.

Porsche melder følgende om den nye generasjonen Taycan som nå har fått premiere:

  • Bedre: Ladekapasiteten økes med 50 kW til opptil 320 kW. Regenerering økes til opptil 400 kW i høy fart
  • Raskere: Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er opptil 0,6 sekunder raskere. Taycan Turbo S bruker bare 2,4 sekunder fra 0 til 100 km/t
  • Lengre: Rekkevidden øker med opptil 35 prosent til maksimalt 678 kilometer (WLTP). Alle de nye Taycan-modellene kan lades fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 18 minutter
Så ja, nye Taycan innfrir så det holder på alle de tre punktene. Det eneste som ikke er riktig som morsomt er prisen, for dette er en relativt dyr elbil. Det skal vi snart komme til.

Porsche har testet nye Taycan over mange millioner kilometer, inkludert i streng vinterkulde her i nord, men har nå satt sluttstrek for utviklingen. Det betyr at den nærmer seg forhandlere, og skal være på plass i norske Porsche Centre i løpet av våren.

– I 2019 gikk vi inn i en ny æra innenfor e-mobilitet da vi lanserte Taycan, sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge.

‒ Den viste seg raskt å være en game changer, med innovative løsninger og kraftig ytelse. Nå fortsetter vi suksesshistorien med nye Taycan, som er betydelig oppgradert. Nordmenn vil få stor glede av de nye modellene.  

Det er altså en elbil med enda mer krefter, enda bedre rekkevidde og enda raskere lading, så det er ikke rart at Hiller ser fram til den nye utgaven av elbilen.

– De nye modellene tar rett og slett Taycan til nye høyder, sier han.

‒ Ytelsen, effekten og rekkevidden er kraftig forbedret, samtidig byr modellene på mer kjøreglede og komfort i hverdagen. Nye Tacan er et ekte råskinn og må oppleves.

Rekkevidde er jo noe de fleste bryr seg om, så la oss ta det med en gang. Porsche har klart å strekke ut rekkevidden med hele 35 prosent i forhold til dagens Taycan, og mer bestemt byr den på 175 kilometer mer.

Standardutgaven kun kalt Taycan har en oppgitt rekkevidde opp til 678 kilometer, mens de andre 11 også ruller langt lengre enn dagens utgaver før ladekabelen må fiskes fram. Faktisk opplyser Porsche at Taycan har en rekkevidde opptil 821 kilometer ved bykjøring, så de som bruker denne primært i bystrøk trenger ikke å bekymre seg altfor mye rundt ladingen.

Når kabelen først må ut går det også unna. Ved 800-volts DC-ladestasjoner åpner det seg en maks hastighet på hele 320 kW, noe som er 50 kW mer enn tidligere. Og det er mer.

Vinduet for hurtiglading er også betydelig utvidet, og lading på over 300 kW kan nå opprettholdes i opptil fem minutter, forklarer Porsche.

For å dra ut rekkevidden maksimalt har tyskerne jobbet hardt med regenerering under nedbremsing, og fra høy hastighet har dette økt med mer enn 30 prosent ‒ fra 290 til opptil 400 kW.

Samtlige utgaver er også raskere, og her viser Porsche til Taycan og Taycan Turbo S som bruker henholdsvis 4,8 og 2,4 sekunder fra 0-100 km/t. Dette er 0,6 og 0,4 sekunder raskere enn forgjengerne.

Nye Taycan blir tilgjengelig med fire forskjellige drivlinjer, og det er også mulig med enten bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Og Porsche har flere nyheter rundt den viktige elbilmodellen ‒ nemlig enda mer standardutstyr.  

De nye utgavene kommer blant annet med ambient-belysning, oppgradert luftfjæring, oppvarmbare forseter, Drive Mode, elektriske ladeluke på fører- og passasjerside, servostyring pluss, varmepumpe, Porsche Intelligent Range Manager og elektrisk innklappbare speil, kan Porsche fortelle. Og det er mer.

Bilene kommer også som standard med en ting som mange setter pris på, nemlig ParkAssist foran og bak som har et ryggekamera som en del av standardutrustningen.

Man skulle kanskje tro at dette løfter den totale vekten, noe som jo er negativt for elbiler som prøver å dra ut rekkevidden lengst mulig. Men nei, nye Taycan veier opptil 15 kilo mindre enn forgjengeren.

Rent kosmetisk er også Taycan oppdatert, hvor det er nye front- og baklys, og det er også nye frontvinger som sammen med de flatere frontlyktene med HD matrix-teknologi gir et uttrykk av en enda bredere bil.

På innsiden har instrumentgruppen, sentraldisplayet og det valgfrie passasjerdisplayet et optimert brukergrensesnitt med tilleggsfunksjoner, forklarer tyskerne.

Modusbryteren på rattet kommer nå som standard, og for Taycan-modeller utstyrt med Sport Chrono-pakken og Performance Battery Plus er det også en spesiell push-for-passering-knapp på modusbryteren.

Det er også en ny kontrollspak til venstre bak rattet som kontrollerer førerassistentsystemene som skal være enda mer intuitiv, mens Apple CarPlay har blitt dypere integrert i kjøretøyets skjermer og funksjoner.

Til slutt opplyser Porsche at den nye In-Car Video-funksjonen muliggjør videostrømming på sentraldisplayet og passasjerdisplayet.

Vi nevnte et dusin Taycan-varianter, og det betyr 12 forskjellige utgaver. Jepp, det rett fra startblokka. Utrolig!

Her er forbrukstallene og rekkeviddene til de 12 søstrene, og under disse kommer prisene og til slutt en masse bilder du ikke vil gå glipp av.

Porsche Taycan:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 20,7 – 16,7 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 503 -678 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 569-821 km.
Porsche Taycan 4S:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 20.9-17.7 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 474-642 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 528-705 km.
Porsche Taycan Turbo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 20,5-18,0 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 557-630 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 607-683 km.
Porsche Taycan Turbo S:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 20,5 – 18,0 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 558-630 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 612-691 km.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 22,0 – 18,7 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 517-613 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 588-693 km.
Porsche Taycan 4S Cross Turismo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 22,0-18,8 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 517-610 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 588-690 km.
Porsche Taycan Turbo Cross Turismo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 22,0-19,1 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 515-597 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 585-668 km.
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 22,0-19,1 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 516-596 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 589-675 km.
Porsche Taycan Sport Turismo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 20,9-17,6 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 477-650 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 553-808 km.
Porsche Taycan 4S Sport Turismo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 21,8-18,5 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 449-616 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 512-693 km.
Porsche Taycan Turbo Sport Turismo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 21,6-18,8 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 528-606 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 590-672 km.
Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo:

  • Elektrisk forbruk: Kombinert: 21,5-18,9 kWh/100 km (WLTP).
  • Kombinert rekkevidde: 529-604 km, kombinert rekkevidde bykjøring: 594-678 km.
Ok, så var det prisene. Dessverre bikker nye Porsche Taycan millionen, men det er heldigvis ikke med så veldig mye. Men de som går for toppversjonen Taycan Turbo S Sport Turismo må bla opp godt over to millioner kroner. Det kan du selv ser her:

Bilen skal altså ankomme kongeriket her i nord i løpet av våren, og før den tid kan du sjekke ut de mange bildene. Her er de:

Bildeserie
Debatt