Bybilen som nå nærmer seg den magiske grensen på 20 millioner eksemplarer lever videre, og nå åpner Volkswagen for bestillinger av en enda mer moderne utgave.
Det er ikke mange biler som kan skryte av å ha vært like populær som Volkswagen Polo de siste 45 årene, for modellen som opprinnelig var en kopi av Audi 50 har bikket 18 millioner solgte eksemplarer siden den kom i 1975.
Den nærmer seg også en annen milepæl, nemlig 50 år, men det lurer noen mørke skyer i horisonten. Europa får stadig strengere utslippskrav, og nye modeller tar nå over deler av markedet for tidligere særs populære biler. Storesøster Golf har allerede fått sin helelektriske søster og rival i Volkswagen ID.3, men tyskerne holder litt mer igjen når det kommer til ID.2 som altså skal inn i Polo-størrelsen.
-->
Det betyr at Polo foreløpig er uten en moderne og utslippsfri søster, og da passer det bra at Volkswagen nå oppdaterer modellen.
Utvendig ser man disse først og fremst gjennom nye LED-lykter foran og bak, og en gjennomgående LED-stripe foran. På innsiden har den fått en Digital Cockpit, et oppgradert infotainment-system og et nytt multifunksjonsratt.
Den kan også kobles til nettet via et innbygd eSIM, og er også klargjort for trådløs «App-Connect». Klimainnstillingene på 2-soners Climatronic styres fra touchskjermen, slik som det gjøres i de større modellene.
Nytt er også førerassistentene som hjelper til, også disse arvet fra langt større og dyrere modeller i VW-familien. Dette er en pakke kalt IQ.Drive Travel Assist som kommer som standard med «Lane Assist», «Front Assist» med nødbremsfunksjon under 30 km/t, fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, tretthetsvarsel og adaptiv cruisekontroll (ACC). Det blir også mulig å få den med andre hjelpemidler som for eksempel automatisk parkeringshjelp, noe som jo kan være kjekt å ha i trange bygater.
Den litt mer moderne utgaven er klar for levering til høsten, og nå har Volkswagen åpnet opp for bestillinger av bilen.
– Selv om vi selger en stadig større andel av elektriske biler, er det fremdeles stor etterspørsel etter vår kjente og kjære småbil, understreker Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.
‒ Polo har kvaliteter som gjør den til klassens beste på mange områder, er populær både i privatmarkedet, og i flåte- og leiebilsegmentet i Norge.
Importøren gjør det ganske enkelt for norske forbrukere, for de tar kun inn en utgave av bilen. Dette er modellen kalt Polo Style utstyrt med en TSI-motor på 95 hestekrefter og en DSG-girkasse, og har en startpris på 286.000 kroner før frakt og leveringskostnader. Internasjonalt blir den også tilgjengelig med to andre motorer.
– Dette er en komplett utstyrt Norges-modell, med for eksempel LED-Matrix-lykter og automatgir som standard. Den vil bli svært konkurransedyktig, slår Edvardsen-Eibak fast.
Nye Polo skal formelt lanseres i Norge i midten av september, og Volkswagen har også bekreftet at det kommer en ny Polo GTI i familien.
Her er bilder av nye Volkswagen Polo: