Porsche introduserte sin nye modell i 2009, en 4-dørs sportsbil, og dette var en videreføring av konseptet 898 som ble skrotet på starten av 1990-tallet.
I 2016 kom dagens Panamera og har dermed blitt sju år, og med det har den også gått glipp av den enorme utviklingen bilene har vært gjennom de siste årene.
-->
Så det er altså på tide med en ny Panamera, og som vanlig når nye utgaver skal entre markedet gjør Porsche skikkelig forarbeid.
Den nye har allerede vært på besøk her i Skandinavia, og bilen fikk kjørt seg i de laveste temperaturene den kommer til å bli brukt i.
Over i Sør-Afrika ble den testet i noen av de varmeste den skal kjøres i, og ja, på veldig dårlig underlag, og jaggu sendte ikke nøye tyskerne den til Asia slikt at den også fikk føle på høy luftfuktighet og enorme trafikkorker.
Og ja, den har også vært innom USA, og der ble den blant annet testet i store høyder som byr på mindre oksygen ‒ noe ikke bensinmotorer liker noe særlig.
‒ Vi tester hver ny bil intensivt for å møte kravene våre, og selvfølgelig for å møte de fra kundene våre over hele verden, sier utviklingssjef Marcel Hönemann.
‒ Standarden vi setter er alltid utviklingsmålene som er definert i spesifikasjonene. Den nye Panamera må utmerke seg her og nå, spesielt når det gjelder ytelse, komfort og akustikk.
Men til tross for at testbilene nå har blitt veldig verdensvante er ikke Porsche helt ferdig med testene. For i innspurten til lanseringen befinner nye Panamera seg nå i Barcelona og omegn, og ingeniørene sjekker ut de siste detaljene for den nye generasjonen.
Og det er kanskje ikke så rart at bilen testet voldsomt, for dette er virkelig en ny Panamera.
Den nye utgaven tar nemlig utgangspunktet i bærekraftige drivlinjer i tillegg til effektivitet, og det er dermed mye nytt også på drivlinjen.
‒ Etter å ha tilbudt tre E-hybrider for andre Panamera-generasjon, vil vi legge til en fjerde plug-in hybrid i den nye Panamera. Dette er vårt svar på den enorme etterspørselen fra våre kunder. I noen land er andelen E-hybrider i Panamera nesten 100 prosent. Det nye derivatet er en høyytelsesmodell som passer perfekt inn i det allsidige utvalget, rapporterer Thomas Friemuth, leder for Panamera-produktlinjen.
‒ Vi øker den elektriske ytelsen til Panamera i alle E-Hybrid-modeller med hensyn til kjøredynamikk og de viktige disiplinene elektrisk rekkevidde og ladehastighet. Under testene våre kjører vi opptil 70 prosent lenger på ren elektrisk kraft enn vi gjorde i forgjengeren.
Gode nyheter i en tid der bensinen er svindyr, altså.
Utgangspunktet for den nye generasjonen er en ny og kraftigere elmotor nå helt integrert i den nye doble clutch-girkassen. Det betyr mer ytelser og lavere vekt, en kombo de fleste drømmer om.
Energien leveres nå av et batteri på hele 25,9 kWh, og ombordladeren byr også på fart som ekte elbiler og kan lades med en effekt på 11 kW.
Videre har Porsche oppgardert forbrenningsmotorene for ytelse og effektivitet, og ikke minst for å komme seg under framtidige utslippsstandarder.
‒ Jeg er fornøyd med framgangen vi har gjort med elektrifisering, sier Arno Bögl, prosjektleder for drivverket i Panamera-produktlinjen, om testkjøringene.
‒ Integrasjonen og kombinasjonen av to drivsystemer i Panamera fungerer helt sømløst og harmonisk. Med de nye drivlinjene utstråler bilen enorm letthet og pålitelighet ved akselerasjon.
Porsche avslører også at Panamera for første gang er tilgjengelig med et high-end chassis med aktiv demperkontroll og et bredt spekter av tilleggsfunksjoner.
‒ Med det aktive chassiset setter vi nye standarder. Vi kunne kjenne dette på hver eneste meter av prøvekjøringene våre – veldig behagelig på brosteinen i Barcelonas havn, og svært dynamisk og smidig på de svingete landeveiene utenfor byen. Et makeløst bredt spekter, sier Friemuth.
Nye Panamera er utstyrt med et semi-aktivt chassis med nye 2-ventils støtdempere som standard, som kan regulere kompresjons- og tilbakeslagstrinn uavhengig av hverandre, forklarer tyskerne.
Dette skal utvide spekteret betydelig mellom komfortabel og høyytelses chassisinnstilling, så det bør love godt også for kjøreegenskapene til kommende Panamera.
Og den nærmer seg altså med stormskritt. Når de er ferdig med testene i Spania er det klart for en verdenspremiere under Icons of Porsche Festival i Dubai 24. november.
Vi får tro at de får se en 3. generasjon som fungerer under alle slags forhold, for det skal iallfall ikke stå på testingen.
Les også: