Hyundai Kona Electric blir fornyet, men det går heldigvis ikke veldig hardt utover startprisen. (Fotos: Hyundai)

Nye Hyundai Kona kryper godt under 400.000 kroner

Nye Hyundai Kona Electric er gavmild på to felt. For den får rekkevidde over 500 kilometer, og en startpris på langt under 400.000 kroner.


Hyundais helelektriske Kona var en av de nye elbilene som skapte ganske ville tilstander på det norske nybilmarkedet for rundt fem år siden. Det var nemlig en kompakt helelektrisk SUV, noe vi absolutt ikke var bortskjemt med tilbake i 2018.

På sitt verste sto rundt 40.000 nordmenn på ventelister for diverse elbiler, og totalt hadde faktisk så mange som 14 nye elbiler ventelister ‒ og det inkluderte altså også Kona electric.

Siden har det blitt registrert over 20.000 helelektriske Kona, så dette er en av de aller mest populære elbilene i Norge.

Siden ventelista-æraen har heldigvis ting endret seg, og det har også Kona. Nå heter den elektriske utgaven Kona Electric med stor E, og har blitt både større og smartere med et enda litt mer aerodynamisk design.

‒ Med helt nye Kona Electric viderefører vi det kundene virkelig har verdsatt ved forrige generasjon, men i en helt ny innpakning og med massevis av ny teknologi og utstyr. I tillegg har nyheten vokst tilnærmet en hel klasse, og den er nå klar for å ta opp kampen også blant familiebilene, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

‒ Det oppleves egentlig som rett bil til rett tid, all den tid den byr på de egenskapene norske kunder ser etter. En romslig og praktisk SUV med kompakte ytre mål, som både har veldig lang rekkevidde og byr på avansert teknologi og omfattende utstyrspakker til en fornuftig pris.

Den opprinnelige Kona er en ganske kompakt bil, men nye Kona vokser altså i alle retninger. Lengden er økt med over 150 mm til 4,36 meter, akselavstanden har økt med 60 mm til 2,66 meter og bredden lyder på 1,83 meter. Og ja, høyden har økt med 20 mm til 1,58 meter.

I tillegg har Hyundai endret på designet på innsiden, og har blant annet flyttet girvelgeren til rattstammen som åpner for enda bedre plassutnyttelse foran. Helt bakerst er det et bagasjerom på 466 liter, men den nye frunken foran byr på 27 liters oppbevaringsplass.

Blant nyhetene på innsiden har nye Kona fått vi to 12,3-tommers skjermer, det er en digital nøkkel, full trådløst OTA-støtte og det nye brukergrensesnittet Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) er på plass.

Den byr også på 2-vei strøm gjennom V2L både innvendig og utvendig, oppgradert head-up og 1-pedalskjøring, smart regenerering, e-Active lyddesign og en egen Eco-interiørpakke for utstyrsnivå Exclusive, melder Hyundai Norge.

Assistentene kommer gjennom Hyundai SmartSense, og inkluderer nivå 2-autonomi gjennom HDA 2 (Highway Driving Assist), kollisjonsunngåelse (FCA), blindsonemonitor (BVM) og førerstatusovervåkning (DSM) gjennom noe som er kalt In Cabin Camera.

Nye Kona kan også fås med smart fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA), en assistent som lar føreren fjernstyre bilen inn og ut av parkeringsluker kun ved å trykke på nøkkelen.

Og den passerer også den viktige 500 km-grensen når det kommer til rekkevidde, for her er WLTP-tallet opplyst til 514 kilometer. Bilen åpner også for forvarming av batteriet, og har til og med oppvarmet ladeluke ‒ smart når kuldegradene virkelig biter fra seg.

Og du trenger altså ikke å vente altfor lenge på bilen.

‒ Vi er veldig glade for å endelig kunne starte salget av helt nye Kona Electric. Her får norske kunder en komplett pakke til konkurransedyktig pris, uansett utgave, sier Knudsen.

‒ Den unike kombinasjonen av plass, teknologi og rekkevidde i et stilig og funksjonelt design gjør at denne bilen virkelig skiller seg ut.

Kampen om elbilkundene har som kjent hardnet til, og nå det gjelder blant å få et overtak når det kommer til pris. Og nye Kona bør være ganske konkurransedyktig på dette området, for startprisen kryper langt under 400.000 kroner.

Hyundai Kona tilbys for øvrig i tre versjoner, Advanced, Exclusive og Premium:

Salget har altså åpnet, og de første bilene er heller ikke så veldig langt unna ‒ om alt går etter planen. De skal nemlig ankomme Norge i månedsskiftet september/oktober, så bilen er under to måneder unna.

Det er ingenting i forhold til det som skjedde i 2018 og 2019, og i mellomtiden kan du sjekke ut noen bilder av den neste generasjonen av Hyundai Kona Electric.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter