I mars kunne Mercedes avsløre detaljene rundt kommende GLC Coupé, den nye utgaven av modellen som ble introdusert så sent som i 2015 som en arvtaker til GLK-klassen.
Tyskerne kunne meddele at nye GLC Coupé høster det beste fra to verdener, for i tillegg til å få utstyr fra mer premium klasse har stjernemerket også elektrifisert bilen ganske så mye.
Det gjør den blant annet til en ren elbil i de fleste hverdagslige oppdrag, og selv pendlere bør klare seg godt med kun elektrisk kraft. Mercedes har nemlig dyttet inn et batteri i de to ladbare hybridene på 31,2 kWh, og vi kan jo minne om at en elbil som Nissan Leaf hadde en batteripakke på 24 kWh da den kom.
Men et så stort batteri og ganske så aerodynamiske linjer som gir en luftmotstand på 0,27 Cd som er ganske imponerende for en slik SUV, åpner det seg hele 131 kilometer med elektrisk rekkevidde.
‒ Den nye GLC Coupé kombinerer elegant design med sportslige kjøreegenskaper, og er en svært stilfull variant av SUV-familien til Mercedes-Benz, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Som ladbar hybrid kan bilen tilbakelegge opptil 131 kilometer elektrisk ‒ det gjør at kjøringen til daglige gjøremål for de aller fleste kan foregå utslippsfritt.
Bilen har vokst 31 mm siden forrige generasjon og måler nå 4,76 meter i lengden, noe som også gir utslag på bagasjerommet. Det rommer nå 545 liter, opp 45 liter, og legges seteryggene ned åpenbarer det seg hele 1.690 liter, noe som er opp 90 liter fra tidligere utgave.
Når det gjelder de mest elektrifiserte utgavene, ladehybridene, strekker bagasjeromsvolumet seg fra 390 og opp til 1.335 liter. Og ja, GLC Coupé har elektrisk bakluke som standard, og kommer også med bakakselstyringen som reduserer svingradiusen med 90 centimeter til 10,9 meter.
Fra salgsstart byr Mercedes Norge på tre forskjellige utgaver, to ladehybrider samt en mildhybrid. Når det gjelder ladehybridene er det en diesel og en bensin, mens mildhybriden kommer med en 2-liters dieselmotor.
De kvikkeste av de tre er ladehybriden GLC 400 e 4Matic med 252 hestekrefter fra bensinmotoren og 100 kW (136 hk) fra elmotoren, og det åpner for en systemeffekt på hele 381 hk og 650 Nm dreiemoment.
Det gjør sitt til at GLC 400 e klarer 0-100 km/t på 5,6 sekunder, mens toppfarten er satt til 239 km/t.
Slik ser den nye generasjonen GLC Coupé ut:
Ettersom det nå åpnes for bestilling er også de norske prisene klare, og nye GLC Coupé bikker akkurat millionen. Her er teknisk data samt prisene, og vi starter med de ladbare hybridene:
GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC Motor R4 bensinmotor R4 dieselmotor Volum 1.999 cc 1.993 cc Effekt (bensin-/dieselmotor) 252 hk ved 5.800 o/min 197 hk ved 3.600 o/min Dreiemoment (bensin-/dieselmotor) 400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min 440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min Effekt (elektrisk motor) 100 kW 100 kW Dreiemoment (elektrisk motor) 440 Nm 440 Nm Systemeffekt 381 hk 335 hk System-dreiemoment 650 Nm 750 Nm Batterikapasitet 31,2 kWh Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk Akselerasjon 0 – 100 km/t 5,6 s 6,4 s Toppfart 239 km/t 219 km/t Blandet drivstofforbruk (WLTP) 0,5 – 0,6 l/100 km 0,4 – 0,5 l/100 km Blandet CO2-utslipp (WLTP) 11 - 15 g/km 10 - 13 g/km Blandet elektrisk forbruk (WLTP) 20,2 – 22,4 kWh/100 km 20,3 – 22,7 kWh/100 km Elektrisk rekkevidde (WLTP) 119 – 131 km 113 – 130 km Bagasjevolum 390 – 1.335 liter Pris fra kr. (ekskl. levering) 1 083 000,- 1 072 000,-
Og her er mildhybriden:
GLC 220 d 4MATIC Motor R4 dieselmotor Volum 1.993 cc Effekt 197 hk ved 3.600 o/min Elektrisk effekt (boost) 23 hk Dreiemoment 440 Nm Elektrisk dreiemoment (boost) 200 Nm Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk Akselerasjon 0 – 100 km/t 8,1 s Toppfart 225 km/t Blandet drivstofforbruk (WLTP) 5,1 – 5,8 l/100 km Blandet CO2-utslipp (WLTP) 135 - 152 g/km Bagasjevolum 545 – 1.690 liter Pris fra kr. (ekskl. levering) 1 010 000,-
På samme tid som de norske prisene er klare presenterer også Mercedes en AMG-versjon av nye GLC. Denne har som vanlig fått en masse sportslige oppgraderinger, og byr på AMG-spesifikke ting som AMG Speedshift MCT 9G, AMG Dynamic Select og AMG Active Ride Control.
Det er også ting som AMG-styring og AMG-bremser ‒ og ikke minst det elleville E Performance Hybrid koblet med et batteri inspirert av Formel 1.
GLC 63 S E Performance er den udiskutable sjefen i familien, og byr på intet mindre enn den sterkeste 4-sylindret motoren i verden. Her snakker vi om 476 hk og 545 Nm fra 2-literen, men også en elmotor med hele 204 hk.
Det åpner for en systemeffekt på hele 680 hk og 1.020 Nm, noe som gjør GLC til en ekte racer som kun bruker 3,5 sekunder opp til 100 km/t. Toppfarten bør holde den og, for her har Mercedes satt en grense på 275 km/t.
Som det hør og bør være for en sjef kommer GLC 63 S E Performance også som en litt mer unik lanseringsversjon kalt Edition 1, og denne kan by på ting som blant annet noen litt mer spesielle AMG-felger på 21 tommer, en aero-pakke og to natt-pakker.
Når det gjelder GLC Coupé sier Mercedes Norge den kommer til høsten, så den er ikke så veldig mange måneder unna å få norsk asfalt under dekkene.
Her er bilder av bilen som akkurat runder millionen her hjemme.
Les også: