De mest moderne elbilene har en løsning forkortet V2, og dette står enkelt og greit for vehicle-to – kjøretøy-til. Og ja, dette er myntet på strømmen som bilene med store batterier kan levere ut til eksterne enheter.
Her er det også en tredje bokstav som viser mer spesifikt hva bilene åpner for, og her er det et par ganske vanlige. V2L står for vehicle-to-load, mens bak V2G skjuler det seg vehicle-to-grid. Altså kan du få betalt for strømmen som leveres til nettet.
Pickupen kommer i en ny, og faktisk rimeligere, ladbar versjon, og denne er utstyrt med den kraftigste versjonen av Ford Power Ombord-systemet. Her er mer spesifikt to 15A-uttak på lasteplanet, med 3,45 kW tilgjengelig fra hvert uttak.
Så hva betyr det?
Jo, Ford sier at dette er mer enn nok strøm til å drive en liten arbeidsplass med for eksempel en kompakt sementblander (1.500 W), vinkelsliper (3.000 W) og arbeidslys (800 W) samtidig – selv om du ikke har tilgang til strømnettet.
– Nye Ranger ladbar hybrid er ikke bare den sterkeste og mest prisgunstige modellen vi tilbyr – den er også den smarteste, sier Espen Markussen, salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.
I tillegg til at du kan bruke denne som en strømkilde, byr også nye Ranger ladbar hybrid på en 2.3-liters EcoBoost-bensinmotor, 75 kW elektrisk motor og 11,8 kWh batteri. Totalt bor det 281 hk og imponerende 697 Nm dreiemoment i denne, og Ford sier at ladehybriden til og med har bedre ytelser enn dagens toppmodell, Ranger Raptor.
Og ja, dette er den utgaven med lavest startpris, og byr også på 3.500 kilo hengervekt og opptil ett tonn nyttelast, e-4WD med differensialsperre og kjøremoduser som økokjøring, tauing, gjørme, glatt og sand.
Rekkevidden i elektrisk modus lyder på 43 kilometer, så langt unna de ladehybridene med størst elektrisk rekkevidde, men igjen ifølge Ford så er 43 kilometer mer enn daglig kjørelengde for over halvparten av Ranger-eierne.
Løsningen er lagt opp slik at når bilen står parkert henter systemet strøm fra bilens batteripakke, og om batteriet blir utladet starter bensinmotoren automatisk for å kontinuerlig kunne levere strøm. Når kombinert rekkevidde på strøm og bensin synker under 80 kilometer, går systemet over i «Low Power»-modus for å sikre at du kan fullføre turen, opplyser Ford.
Pro Power Ombord-systemet styres via bilens Sync 4 infotainmentsystem, og her vises også strømforbruket til tilkoblede enheter på berøringsskjermen. Som standard er Pro Power Ombord slått av, men du har 400 W tilgjengelig fra en stikkontakt i kupeen. Når systemet aktiveres fra berøringsskjermen, kan du slå på et eller begge uttakene på lasteplanet, forklarer Ford.
Alle de tre Ranger-variantene på markedet, XLT, Wildtrak og Stormtrak, er tilgjengelig med Pro Power Ombord.
Les også:
- Transit 60 år – her er de imponerende tallene
- Her viser ministeren fram den første flyladeren
- Ny karbonutgave av Ranger Rover Sport SV