Ford Ranger kan også fungere som en gedigen powerbank. (Fotos: Ford)

Nye Ford Ranger kan drive en (liten) arbeidsplass

V2L-løsninger har kommet for fullt med elbiler, og den nye ladehybriden av Ford Ranger utnytter dette.


De mest moderne elbilene har en løsning forkortet V2, og dette står enkelt og greit for vehicle-to – kjøretøy-til. Og ja, dette er myntet på strømmen som bilene med store batterier kan levere ut til eksterne enheter. 

Her er det også en tredje bokstav som viser mer spesifikt hva bilene åpner for, og her er det et par ganske vanlige. V2L står for vehicle-to-load, mens bak V2G skjuler det seg vehicle-to-grid. Altså kan du få betalt for strømmen som leveres til nettet. 

-->
Her finnes det også andre forkortelser, som V2H (vehicle-to-home), V2B (vehicle-to-building), V2V (vehicle-to-vehicle) og ikke minst V2X, vehicle-to-everything. 

Felles for dem alle er at bilen selv kan fungere som en strømkilde, ja, som en gedigen powerbank, og passer spesielt godt for biler som fungerer som arbeidshester. Som Ford Ranger. 

Pickupen kommer i en ny, og faktisk rimeligere, ladbar versjon, og denne er utstyrt med den kraftigste versjonen av Ford Power Ombord-systemet. Her er mer spesifikt to 15A-uttak på lasteplanet, med 3,45 kW tilgjengelig fra hvert uttak. 

Så hva betyr det?

Jo, Ford sier at dette er mer enn nok strøm til å drive en liten arbeidsplass med for eksempel en kompakt sementblander (1.500 W), vinkelsliper (3.000 W) og arbeidslys (800 W) samtidig – selv om du ikke har tilgang til strømnettet.

– Nye Ranger ladbar hybrid er ikke bare den sterkeste og mest prisgunstige modellen vi tilbyr – den er også den smarteste, sier Espen Markussen, salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.

– Med Pro Power Ombord får du en egen mobil strømkilde uten behov for generator. Dette er perfekt når du trenger strøm på et arbeidssted hvor strøm ikke er tilgjengelig, eller du vil lade elsykkelen når du er på langtur.

Dette er altså en av de mest populærere arbeidshestene på markedet, og Ranger har ifølge Ford selv vært Europas mest solgte pickup i 10 år. Her hjemme står Ford så langt i år for over halvparten av alt salget i hele pickupmarkedet, og utleveringene av den nye ladbare varianten er i gang. 

I tillegg til at du kan bruke denne som en strømkilde, byr også nye Ranger ladbar hybrid på en 2.3-liters EcoBoost-bensinmotor, 75 kW elektrisk motor og 11,8 kWh batteri. Totalt bor det 281 hk og imponerende 697 Nm dreiemoment i denne, og Ford sier at ladehybriden til og med har bedre ytelser enn dagens toppmodell, Ranger Raptor. 

Og ja, dette er den utgaven med lavest startpris, og byr også på 3.500 kilo hengervekt og opptil ett tonn nyttelast, e-4WD med differensialsperre og kjøremoduser som økokjøring, tauing, gjørme, glatt og sand. 

Rekkevidden i elektrisk modus lyder på 43 kilometer, så langt unna de ladehybridene med størst elektrisk rekkevidde, men igjen ifølge Ford så er 43 kilometer mer enn daglig kjørelengde for over halvparten av Ranger-eierne.

Når det gjelder Pro Power Ombord kommer denne i to effektvarianter – 2,3 kW for lettere utstyr og hele 6,9 kW for de som har behov for mobil strøm til tyngre utstyr og verktøy, forklarer Ford. Her er det totalt tre 230 V-uttak, en i kupeen og to på lasteplanet. Her er det selvsagt mulig å bruke flere på samme tid. 

Videre byr den kraftigste varianten på to uttak med 15A/3,45 kW hver på lasteplanet, så her bør det til og med være mulig å kjøre en kompakt sementblander. 

Løsningen er lagt opp slik at når bilen står parkert henter systemet strøm fra bilens batteripakke, og om batteriet blir utladet starter bensinmotoren automatisk for å kontinuerlig kunne levere strøm. Når kombinert rekkevidde på strøm og bensin synker under 80 kilometer, går systemet over i «Low Power»-modus for å sikre at du kan fullføre turen, opplyser Ford.

Pro Power Ombord-systemet styres via bilens Sync 4 infotainmentsystem, og her vises også strømforbruket til tilkoblede enheter på berøringsskjermen. Som standard er Pro Power Ombord slått av, men du har 400 W tilgjengelig fra en stikkontakt i kupeen. Når systemet aktiveres fra berøringsskjermen, kan du slå på et eller begge uttakene på lasteplanet, forklarer Ford. 

Alle de tre Ranger-variantene på markedet, XLT, Wildtrak og Stormtrak, er tilgjengelig med Pro Power Ombord.

Les også: 

Hva tenker du

Les også