Renault Captur er en undervurdert bil her i Norge, men resten av Europa har for lengst fått øyne opp for den kompakte SUV-modellen som kom tilbake i 2013.
Faktisk var modellen den 8. mest populære bilmodellen i EU-markedet i fjor, en liste som for øvrig ble toppet av Volkswagen Golf etterfulgt av Renault Clio og Volkswagen Polo.
-->
Ser vi kun på SUV-modellene var Captur faktisk den nest største favoritten, og kun Volkswagen Tiguan noterte seg for et bedre salg enn den undervurderte franske favoritten.
Så det er ikke noe rart at Renault faktisk satser steinhardt på modellen som har blitt ny, og dette blir da også modellen som introduserer en helt ny teknologi fra bilmerket.
Denne finner vi i den ladbare hybrid-teknologien, og er kalt E-Tech. Dette er en løsning som er utviklet av ingeniørene i alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi, og brukes i motoren på 1.6 liter sammen med to elmotorer og en ny koblingsfri girkasse.
At E-Tech virkelige er noe nytt viser med all klarhet antall patenter som følger med, for den inneholder faktisk over 150 slike. Flere av løsningene, og da spesielt energigjenvinning, er hentet fra formel 1.
Teknologien sørger også for at bilen uansett batteristatus vil starte opp med elmotorene, noe som gjør den mer responsiv og hjelper til med å holde forbruket nede.
Men det aller beste er selvsagt å ha saft i batteriet på 9,8 kWh, for er det fulladet er det mulig å kjøre elektrisk inntil 65 kilometer ‒ nok til hverdagslig bruk. Ladetiden til 100 prosent er oppgitt til rundt tre timer.
Forbruket er da også latterlig lavt, og Renault opplyser at den ladbare hybridversjonen av Captur kun bruker 0,15 liter på mila. Den elektriske toppfarten lyder på 135 km/t, mens 0-100 km/t går på 10,1 sekunder.
Det blir også mulig å få Captur som en ren bensinbil, og da har bilen i så fall 155 hestekrefter, mens versjonen som heter E-Tech Plug-in Hybrid kan skilte med 160 hk.
En negativ ting med den ladbare versjonen er at bagasjerommet krymper betraktelig, for mens den rene bensinversjonen byr på 536 liter har PHEV-modellen kun 379 liter med plass bakerst.
Det positive er at baksetene faktis lar seg justere i lengderetningen, så er det dårlig plass til knærne er det mulig å skyve setene 16 centimeter om setet står i frontposisjon.
Den nye Captur byr dessuten på 16 mm kneplass i baksetet, foruten muligheten til å justere det. For bilen har vokst, og måler nå 4,23 meter med en akselavstand på 2,63 meter.
Nye Captur deler teknologien med nye Clio, den nest mest populære bilen i EU i fjor. Det betyr også at også den kommer med den nye smarte cockpiten, noe som åpner for moderne teknologi og førerassistenter. Og ja, det inkluderer også en parkeringshjelper.
PHEV-versjonen kan dra en henger på 750 kilo, mens bensinversjonen er godkjent for 1.200 kilo med hengervekt.
Captur blir altså den første ut med E-Tech, men får raskt følge av både Clio og Megane som lurer rett rundt svingen.
Her er den ladbare hybriden av Captur sammen med hybridversjonen av lillesøster Clio:
Nye Renault Captur har en startpris på 339.900 kroner for bensinversjonen i Zen-utgaven, mens den litt mer utstyrte Intens har en utgangspris på 354.900 kroner.
E-Tech-versjonen kommer kun i topputgaven, og starter på 349.900 kroner.
Les også: