Her hjemme er Suzuki faktisk et rent elektrifisert merke, for samtlige biler som de tilbyr har en eller annen form for elektrisk drift. Mer eksakt er de alle hybrider.
Across er en ladehybrid, S-Cross og Vitara fullhybrider, mens Swift og Ignis er hybrider. Og samtlige kommer selvsagt med 4x4, for dette er tross alt kjennetegnet til det japanske merket.
-->
Så man skulle kanskje tro at de også er på plass med elbiler, men som flere av de japanske merkene har de fått en litt trå start på dette området. Men den gode nyheten er at de har elbiler på gang.
Over i hjemlandet er det snart klart for Japan Mobility Show, en av de største bilutstillingene og kanskje den aller viktigste for japanske merker. Og Suzuki har satt seg som mål å prege denne.
For der skal de altså vise fram det som er den aller første elbilen de viser fram, en som for enkelthet kun er kalt eVX 4x4. EV er som kjent den engelske benevnelse på elbil, X viser til offroad-egenskaper og 4x4 er som kjent firehjulsdrift.
Dette blir mest sannsynlig en rival til Jeeps nye og prisbelønte elbil, Avenger-modellen. Dette er elbilen som har bergtatt hele den europeiske biljournalist-verden.
For da European Car of the Year, årets bil i Europa, skulle kåres, var det en skikkelig dark horse som stakk av med prisen. Nye biler som Peugeot 408, Renault Austral, Volkswagen ID. Buzz, Kia Niro, Nissan Ariya og de elektriske tvillingene Subaru Solterra/Toyota bZ4X måtte alle bite i asfalten, for den overraskede vinneren ble Jeep Avenger.
Av 57 journalister i kåringen satte hele 21 hevneren fra Jeep på 1. plass. Så ja, en liten knock-out.
Avenger er en liten bil på drøyt 4 meter i lengden, og så kort er ikke Suzukis første elbil. Men også den går inn i den kompakte klassen med 4,30 meter i lengden, 1,80 meter i bredden og 1,60 meter i høyden.
Den slår også Avenger når det kommer til rekkevidde, iallfall om vi skal måle ut av bilen som blir stilt ut i Japan. Avenger som har en hyggelig startpris på 350.000 kroner her i Norge har en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer, mens Suzuki opplyser rekkevidden til eVX til 500 kilometer.
Det er stort det som er kjent rundt elbilen til Suzuki, for merket har holdt kortene svært tett til brystet. Det er ikke en gang kjent om dette er et samarbeid med Toyota, for dette er noe de allerede har.
Toyota har nemlig også vist fram en liten elbil med X i navnet, et konsept kalt bZ3X. Dette er en kompakt crossover i bZ-serien, som i dag består av bZ4X som altså ble slått i finalen i kampen om å bli årets bil i Europa.
Suzuki eVX får altså debuten senere denne måneden, og siden importør RSA også er på plass i Japan kan vi nok forvente oss mer info rundt elbilen i nær framtid.
Det vi vet er hvordan den ser ut:
Før vi ser på flere ferske bilder av Suzuki eVX så må vi innom den andre elektriske bilen som merket skal vise i Japan. Konseptmodellen Suzuki eWX.
Dette er en liten en liten elbil som ifølge Suzuki er fullspekket med utstyr. Her snakker vi om en skikkelig bybil, for eWX er 3,39 x 1,47 x 1,62 meter. En Volkswagen Up er for eksempel 3,60 meter i lengden, så konseptet er urban så det holder.
Slik ser elbilkonseptet ut:
I likhet med eVX har ikke Suzuki sagt veldig mye om eWX heller, og det er ikke en gang kjent om denne setter kurs for Europa.
Men det viser om ikke annet at Suzuki nå begynner å få fart på elbilene også, noe som ikke minst er godt nytt for Suzuki Norge.
Her er flere nye bilder av modellen som ganske sikkert også setter kurs for Europa, Suzuki eVX 4x4:
Les også: