I en tid hvor det meste blir dyrere smalt regjeringen til med to nye avgifter for nybilene, en vektavgift og en moms på elbiler over 500.000 kroner. Hva dette har å bety for nybilsalget er uklart, men vi kan iallfall slå fast at det ikke har hatt noe positiv effekt. Det viser også registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), for nybilsalget har falt ganske betraktelig sammenlignet med samme periode i fjor. Tallene for april er klare, og de viser at det ble registrert 8.976 nybiler i april, 749 færre enn i april 2022. Elbilene endte opp med en markedsandel på 83,3 prosent, mens det kun ble registrert 401 nye rene bensin- og dieselbiler i forrige måned. OFV kan opplyse at det totalt er registrert 10,5 prosent færre nybiler etter årets fire første måneder enn samme periode i fjor, og totalt har det kommet til 37.641 nye biler i 2023. Foruten mars da Tesla Norge registrerte vanvittige 7.442 nye Model Y, har de tre andre månedene i år vært en nedtur for nybilsalget sammenlignet med i fjor. Når det gjelder Model Y, står den for 25,6 prosent av alle bilene som er nyregistrert i år, og kampen om å bli årets mest populære nybil her i Norge ser allerede ut til å være avgjort ‒ At én bilmodell, Tesla Model Y, hadde en markedsandel på 30 prosent etter første kvartal (årets tre første måneder), og etter årets fire første måneder endte med over en firedel av hele markedet, har vi aldri sett før, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV til eget nettsted. I april ble det registrert 920 nye Model Y, og det 10,2 prosent av alle nybilene i forrige måned. Totalt er det nå registrert 9.634 Tesla Y i 2023, og bilen topper statistikken med et hav ned til de andre. Nærmest kommer Volkswagen ID.4, som ble nyregistrert 602 ganger i forrige måned. Det tar totalen opp til 1.974, og det er rett foran panseret til Toyotas første rene elbilmodell.
