Tilbake i 1964 skapte Ford rett og slett furore. Under verdensutstillingen i New York avduket de nemlig en helt ny sportsbil kalt Mustang, og amerikanere nærmest beinfløy til nærmeste forhandler for å bestille seg en slik.
Det hjalp selvsagt på at den dukket opp i to James Bond-filmer på den tiden, «Goldfinger» og «Operasjon Tordensky».
-->
Populariteten førte til at det dukket opp eierklubber over hele USA, og mange regionale forhandlere satte også sitt personlige design på bilen.
En, inspirert av 1967 Shelby GT notchback coupé-prototypen, ble kalt California Special.
Originalversjonen hadde en mørklagt grill, tåkelys og sideracing-striper som endte foran nye luftscoops, samt en Shelby-inspirert spoiler.
Ford ble faktisk så imponert av denne at de selv satte et begrenset antall California Special-biler i produksjon i 1968.
Og nettopp denne får nå et nytt liv. Hils på den nye Ford Mustang California Special:
Den nye tolkningen, kun tilgjengelig som en soft-top kabriolet, skal som navnet hinter hylle det berømte middelhavslignende klimaet til «the Golden State».
Ford sier at de har tatt flere spesielle grep rundt spesialutgaven, som en frontgrill i svart og med et GT/CS-merke i «Race Rød», samt nedre sidestriper i svart, rødt og grått.
Med GT/CS-logoer løper stripene fra front- til bakvingene og har et skjult «California Special»-skript som nesten er usynlig under dårlige lysforhold, men som blir mye mer fremtredende i sterkere sollys, opplyser Ford selv.
I likhet med originalen, skal de aerodynamiske forbedringene vise til V8-ytelse, med en større splitter foran og valgfrie sideluftscoops bak.
Bak sitter det et California Special-imitert påfyllingslokk og fire enderør som bør varsle om noe unik.
Unike er også 5-eikers lettmetallfelgene, 19 x 9-tommers foran og 19 x 9,5-tommers hjul bak. Disse er i likhet med frontsplitteren, sideskjørtene og den bakre diffusoren i grå.
Ford har selvsagt puttet inn det meste av moderne løsninger og teknologi de har inn i Mustang-utgaven som skal til Europa, inkludert Sync 3-systemet, og under panseret er det altså noe ganske svært.
V8-motoren er på 5 liter, og byr på 450 hestekrefter og 529 Nm dreiemoment.
0-100 km/t går på 4,8 sekunder, men da med Fords manuelle 6-trinns girkasse. De byr også på en 10-trinns automatkasse, og da fyker den toppløse bilen opp til 100 km/t på 4,5 sekunder.
Og selv om dette er en ekte solbil, har faktisk Ford også puttet inn i en kjøremodus for snø. For ja, hvorfor ikke?
Og ja, den «gode nabo»-modusen er selvsagt også på plass, slik at du kan kjøre gjennom gatene søndags morgen uten å vekke hele nabolaget.
Ford Mustang California Special, som altså kommer i begrenset antall, slår følge med flere Mustang-utgaver til Europa.
Dette inkluderer Mustang GT som kommer både som fastback og kabriolet, den banetilpassede Mustang Mach 1 og de helelektriske Mustang Mach-E og Mustang Mach-E GT.
‒ California Special er en stor del av Mustangens arv i USA, og den symboliserer så mye av det Mustang står for: Gleden ved å kjøre og friheten på den åpne veien, sier Matthias Tonn, Mustangs sjefsprogramingeniør hos Ford Europa.
‒ Disse idealene resonnerer like sterkt med kjøreentusiaster i Europa, så det er på tide at kundene her får oppleve den unike California Special-blandingen av stil, ytelse og kjøreglede.
Les også: