Ny teknologi hjelper hørselshemmede


Hyundai har kommet opp med ny teknologi som skal gjøre bilkjøringen mindre stressende for de hørselshemmede. Se video.

Tidligere prognoser har sagt at det i 2020 vil være 1 million nordmenn som har en eller annen form for hørselskade, noe som skyldes at stadig flere bruker ørepropper til å høre på musikk og at det blir flere eldre blant oss.

-->
Nå er det heldigvis ikke slik at man må ha god hørsel for å kjøre bil, men for de som hører dårligst og som er døv kan selv en kort kjøretur bli svært slitsom når man kun må stole på øynene sine.

Men heldigvis kommer det ny teknologi som gjør kjøreturen enklere for de hørselshemmede.

Ta for eksempel en ting som filassistent. Denne ser til at man ikke skifter bil om det er et annet kjøretøy på siden, og begynner så smått å bli standard på alle nye biler. Dette hjelper selvsagt de som eventuelt ikke kan høre at en bil tuter for å varsle om at de er der.

Men noen går enda lenger for å hjelpe de som ikke hører så godt.

Hyundai Motor Group (HMG) har noe de kaller «freedom of mobility», og har vist fram en rekke hjelpemidler som skal forenkle og hjelpe folk som er på farten.

Dette inkluderer også å hjelpe hørselshemmede, og denne teknologien viste de fram torsdag.

Systemet består av to deler ‒ Audio-Visual Conversion (AVC) og Audio-Tactile Conversion (ATC).

Audio-Visual betyr synlig hjelpetegn, som for eksempel blinkende dioder i forskjellige farger på rattet som indikerer navigasjonsretning. HMG har oversatt lyder til lysmønstre, så om det for eksempel kommer en ambulanse med sirener bak bilen vil det dukke opp et piktogram på head-up-displayet av en ambulanse.

Her viser systemet at det er noen som har fløytet bak til venstre:

Med Audio-Tactile menes mer fysisk hjelp, som for eksempel at rattet begynner å riste om bilen er for nær bilen foran.

HMG har allerede vunnet pris for denne teknologien, og viser nå hvordan den fungerer i praksis.

De åpnet nemlig for søknader fra hørselshemmede om å prøve ut dette, og han som ble valgt var en døv mann som i 15 år hadde prøvd å bli taxisjåfør i Sør-Korea.

Men da han endelig ble det oppdaget han raskt hvor slitsomt det er å kjøre med kunder i trafikken uten å bruke hørselssansen, og datteren skrev i søknaden at farens overskudd og humør var borte.

Du kan selv se hvordan systemet fungerer og om smilet til mannen kom tilbake da han fikk en bil med AVC og ATC i denne videoen:

https://youtu.be/yzgNQxYboBY

Under teknologimesse i Las Vegas tidligere i uka viste HMG også fram holografiske hjelpemidler som skal gjøre kjøringen enklere og sikrere.

Sammen med et sveitsisk teknologiselskap kalt WayRay har de ifølge dem selv utviklet verdens første navigasjonssystem med holografisk utvidet virkelighet (AR).

Slik ser det ut:

Den store fordelen med dette framfor et head-up-display er at bildene kan vises på ruta rett over der veien er. Altså svingpila viser eksakt der du faktisk skal svinge, og ikke bare at du skal svinge til venstre.

Hologram kan også vises i forskjellige størrelser, og om nødvendig over hele frontruta.

Systemet de viser fram i Las Vegas er montert i en Genesis G80, og kan ï tillegg til navigasjon vise ting som filassistanse, destinasjonspunkter, hastighet, filvarsling og frontkollisjonsvarsling via hologram.

HMG og WayRay skal utvikle systemet ytterligere, og målet er at det skal holografiske AR-systemet skal kunne vise ting som mennesker, objekter, busser, sykkelveier og fotgjengerfelt, i tillegg til avanserte førerassistenter som sidekollisjonsvarsling og motorveisystemet kalt Highway Driving Assist (HDA).

På toppen av dette forventer de at teknologien kjent som V2X (Vehicle to Everything) også åpner for å vise sanntidsdata som trafikklys, hva som er rundt kjøretøyet så vel som vær og veiforhold.

Hyundai har også vist fram en elbil som selv kan kjøre til ladestasjonen og en bil med føtter(!) som kan forsere all slags terreng. Les mer om de to tingene i lenkene under.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter hørselshemmed