Hjem / Elbiler / Viser fram selvladende elbil
Hyundai og Kia viser nå hvordan en bil selv kan kjøre til en ladestasjon. (Begge foto: Hyundai)
Hyundai og Kia viser nå hvordan en bil selv kan kjøre til en ladestasjon. (Begge foto: Hyundai)

Viser fram selvladende elbil

Nå snakker vi. Hyundai og Kia viser oss et eksempel på en elbil som selv kjører til en ladestasjon og lader seg opp. Deretter finner den seg en parkeringsplass ‒ helt av seg selv. Se video.

Neste steg i bil-evolusjonen er selvkjørende biler og trådløs lading. Teknologien er allerede på plass, så nå gjelder det bare å få begge disse tingene mest mulig funksjonelt.

Annonse

Og det går fort i svingene.

Den sørkoreanske gruppen som består av Hyundai og Kia er riktignok ikke helt der ennå, men nærmer seg nå framtidens bil så mye at de har laget en animasjon som viser oss hvordan dette kommer til å fungere.

Se video helt nederst.

Systemet er kalt Automated Valet Parking System (AVPS), og skal nøste opp i problemer rundt ladekøer og fulle parkeringsplasser. Begge disse tingene opplever blant annet bilister i Oslo, hvor andelen av elbiler er stor og bystyret fjerner parkeringsplasser i stor stil.

AVPS er en såkalt autonom løsning, og tillater at fullt oppladede biler flytter seg bort fra ladestasjonen for å gi plass til nestemann i køen. Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass i nærheten.

Annonse

Alt styres via en smarttelefon.

Via en app kan man rett og slett gi beskjed til bilen at det er på tide å lade, og den starter opp og kjører selv til en trådløs ladestasjon.

Når bilen er ferdigladet setter den automatisk kurs for den nærmeste ledige parkeringsplassen, og okkuperer dermed ikke ladestasjonen lenger enn nødvendig.

Når føreren er klar til å kjøre videre kaller vedkommende på bilen via appen, og bilen plukker deretter opp føreren.

Det hele gjennomføres ved hjelp av kontinuerlig kommunikasjon mellom elbilen, pakeringsanlegget, ladesystemet og føreren. Parkeringsanlegget sender beskjed om ledige plasser og ladestasjoner, mens ladesystemet oppdaterer sjåføren med ladestatus i realtid.

Så når kommer dette da?

Hyundai Motor Group ser for seg dette i 2025, det samme året de satser på å komme med selvkjørende (autonome) biler på nivå 4. Dette er det nest øverste nivået, og betyr at bilene stort sett kan kjøre av seg selv i alle situasjoner. Nivå 5 betyr at produsentene kan kvitte seg med ting som ratt og pedaler, og da blir vi kun passasjerer.

Hyundai og Kia planlegger videre å lansere autonom kjøring i utvalgte «smarte byer» fra 2021, med et mål om å lansere fullt autonome kjøretøyer innen 2030.

Dette inkluderer altså AVPS, og her kan du se hvordan det fungerer:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Nissan Leaf bidro sterkt til at Norge bikket 200.000 elbiler i i 2018. (Foto: Nissan)

Vi har bikket 200.000 elbiler

Med en margin på 192 biler bikket Norge grensen på 200.000 elbiler i 2018. Om …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *