I januar skjedde det noe Toyota hadde ventet på i 40 år. Da ble årets Dakar-rally arrangert, og den raskeste av dem
alle ble faktisk en ekte sjeik. Nei, ikke Ben Redic Fy Fazan, men rallyfører Nasser
Al-Attiyah som blant annet har vært lagkamerat med Mads Østberg i rally-VM.
som aldri tidligere har behersket det legendariske ørkenrallyet. Mer spesifikt satt Al-Attiyah bak rattet på en Hilux Dakar,
en spesialversjon av den populære pickup-modellen til den japanske produsenten. Han slo knalltøffe konkurrenter som Carlos Sainz og Stéphane
Peterhansel, som begge rattet spesialversjoner av Peugeot 3008 og som var blant
de største forhåndsfavorittene. Hiluxen taklet altså de svært så vanskelige forholdene best,
og faktisk ble det et så røft rally at kun 56 av de 100 påmeldte bilene kom seg
til mål i Lima i Peru. En del av Toyota-modellens stadig økende popularitet (14.
mest solgte bil i 2018) kan også spores til holdbarheten, for Hilux er kjent
som en driftssikker bil som tåler en trøkk eller to. Hilux er i dag det Volvo
var på 1980-tallet, altså tilnærmet umulig å ta livet av.
i ganske så nøyaktig 50 år. Den har altså jubileum i år, og det må selvsagt
feires med mer enn «bare» å vinne Dakar-rallyet. Toyota gir modellen en mindre overhaling, og vil nå også by på flere sikkerhetspakker via Toyota Safety Sense. Det blir mulig å få den med ting som skiltgjenkjenner, adaptiv cruisekontroll og filassistent, og Sense-pakken byr også på antikollisjonssystemer og beskyttelse for myke trafikanter. Men skal du virkelig feire 50 år bør du gå for den nye spesialversjonen.

et heltsvart og røffere interiør med et spesiallaget instrumentpanel. Selv nøkkelen
blir barskere, og viser silhuetten av Hilux forfra. Toyota sier at Special Edition og oppgraderte Hilux blir
tilgjengelig i august, og dermed godt innenfor tidsfristen for å feire
50-årsjubileumet.