Lengre rekkevidde, raskere lading, kjappere akselerasjon, forbedret kjøreegenskaper, bedre sikkerhet og mer plass. Hyundai og Kia gjør seg klare for neste generasjon elbiler.
Alle masseproduserte biler lages på en såkalt plattform, og denne danner utgangspunktet for hvordan det er mulig å sette sammen en bil.
De fleste av dagens biler settes sammen på plattformer som i utgangspunktet tar høyde for bensin- og dieselbiler, altså disse med forbrenningsmotoren framme, en girkasse på langs og en bensintank bakerst.
-->
Det er selvsagt mulig å lage gode elbiler med et slikt grunnlag også, men det er ikke 100 prosent optimalt. Derfor introduserer stadig flere produsenter nye plattformer som tar høyde for små elmotorer og store batteripakker.
Volkswagen-gruppen er den mest kjente, og den nye Volkswagen ID.3 er for eksempel laget på en ny plattform som er kalt MEB. Allerede i 2022 skal det produseres hele 27 bilmodeller fra merker som Volkswagen, Audi, Seat og Skoda på denne som er optimalisert for elbiler.
En annen gruppe som har store ambisjoner rundt elbilene er Hyundai Motor Group, som like godt planlegger et helt nytt merke øremerket de helelektriske bilene ‒ Ioniq.
Dette merket skal lages sine elbiler på en helt ny plattform kalt Electric-Global Modular Platform, bedre kjent som E-GMP. Ioniq 5 basert på denne kommer allerede til neste år, etterfulgt av Ioniq 6 i 2022 og Ioniq 7 som mest sannsynlig kommer i 2024.
Totalt planlegger den sørkoreanske gruppen 11 elbiler og totalt 23 batterielektriske modeller på den helt nye E-GMP-plattformen innen 2025.
Og det er all grunn til å glede seg.
For dette betyr elbiler med rekkevidder over 500 kilometer med ladehastigheter opp mot 350 kW, 0-100 km/t på under 3,5 sekunder og toppfart opp mot 260 km/t, bedre vektfordeling som gir bedre kjøreegenskaper, enda mer kollisjonssikre biler, mer teknologi og ikke minst større innvendig plass.
Kort sagt ‒ bedre på alle områder.
Hovedgrunnen til alt dette er at E-GMP tar utgangspunkt i et drivsystem som består av elmotor, elbilgirkasse, en inverter og en batteripakke, og den nye strukturen som selvsagt forenkler byggingen av en elbil åpner for å bygge moduler på en helt ny måte.
Ingeniørene kan for eksempel bygge en ny og smartere cockpit-modul på en helt annen måte, og designerne trenger ikke lenger å bekymre seg om gulvplassen bak som tidligere plattformer måtte ta høyde for. For elbiler har som kjent ikke en stor girkasse som stjeler beinplass der bak.
Den nye plattformen byr også på en nyhet.
Det bygges nå ladere som tar høyde for hastigheter helt opp til 350 kW, og for å utnytte dette best mulig åpner E-GMP for en mulitladefunksjon.
I dag lades elbilene ofte på mellom 50- og 150 kW via 400V-systemer. Men utviklingen av infrastruktur for 800V-systemer er godt i gang, og de åpner for helt nye ladehastigheter.
E-GMP benytter seg av 800V-systemet som standard, og kan også bruke 400V-systemer uten noen form for overgang eller adapter. Dette multiladesystemet er det første av sitt slag i verden, og har patentert teknologi som sørger for stabil lading både på 800V og 400V.
Og morsomt nok, E-GMP-bilene kan også fungere som en ladestasjon. For denne åpner også opp for noe som er kalt vehicle-to-load (V2L), noe som betyr at man kan benytte batteriet til å drive andre elektriske enheter med vanlig nettspenning (110/220V). Systemet kan gi strøm til de fleste elektriske apparater, og til og med lade opp andre elbiler.
Men det går ikke akkurat lynfort, for her snakker vi om 3,5 kW med strøm, men det blir for eksempel mulig å drive en 55-tommers TV i et døgn. For ja, hvorfor ikke?
De elbilene som bygges på E-GMP kommer i utgangspunktet med bakhjulsdrift, men Hyundai Motor Group har selvsagt også tatt høyde for firehjulstrekk. For plattformen er selvsagt så fleksibel at den kan bygge stort sett alt av biler, inkludert de populære SUV-modellene som jo ofte kommer med firehjulstrekk.
10 år etter at Kia lanserte sin aller første elbil, Ray EV (kun i Sør-Korea), vil altså den neste generasjonen av elbilene komme.
Ioniq 5 er en SUV-modell som tar utgangspunktet i det imponerende konseptet 45, som på sin side hyllet konseptet Pony som Hyundai viste fram i 1974.
Og det passer jo usedvanlig bra. For Ioniq 5 vil dermed vise framtiden på samme tid som den nikker tilbake til fortiden, og det gjør den ved å basere seg på den nye E-GMP-plattformen.
Slik ser den ut:
Les også: