Ny Outlander med lang elektrisk rekkevidde

Mitsubishi har oppgradert ladehybriden av Outlander, men om den nye kommer til Europa er usannsynlig. Den store nyheten er den elektriske rekkevidden.


Det har vært knyttet en del usikkerhet rundt Mitsubishis satsing i Europa etter at merket annonserte at de frøs inntaket av nye modeller hit i fjor, men de ombestemte seg heldigvis.

Det førte til at Mitsubishi Norge kunne starte salget av den nye Eclipse Cross PHEV i tillegg til pickupen L200.

-->
Men ut av sortimentet forsvant den gamle favoritten Outlander, for dette var virkelig en favoritt som i mange år var den mest solgte ladehybriden her i Norge.

Eclipse Cross har altså tatt over stafettpinnen her hjemme, men det betyr ikke at Outlander er skjøvet helt ut i kulden.

I Japan, Australia og Nord-Amerika lever modellen i beste velgående, og nå har også Mitsubishi klar en oppgradert oppgave av ladehybriden. Og de mangler ikke på selvtillit.

De kaller nemlig den nye utgaven for «I-Fu-Do-Do», et japansk begrep som står for autentisk eller majestetisk. De mener åpenbart at nye Outlander PHEV er begge deler.

Nå er ikke dette en ny generasjon, men Mitsubishi har gitt den oppgraderinger på tre områder ‒ drivverket, sikkerhet og utvendig design. Ja, tre ganske viktige ting.

Mest interessant her i Norge med Eclipse Cross PHEV er det nye hybridsystemet som Mitsubishi har utviklet, for dette er altså noe også lillesøsteren muligens kan arve. Eclipse Cross har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 45 kilometer via et 13,8 kWh stort batteri, men dette overgår nye Outlander PHEV enkelt.

Her er batteriet på 20 kWh, og den elektriske rekkevidden hopper nå opp til hele 87 kilometer. Her refererer Mitsubishi til WLTC og ikke WLTP.

Hele drivsystemet inkludert elmotorene foran og bak er oppdatert, så den nye rekkevidden kommer ikke kun på grunn av et større batteri.

Mitsubishi nevner ingenting om forbrenningsmotoren, noe som muligens betyr at den er den samme som dagens utgående utgave har. Det betyr i så fall en 2.4-liters med 126 hk, og koblet med elmotorene kan denne skilte med respektable 221 hk.

Nye Outlander PHEV kommer også med en rekke moderne utstyr, som Mi-Pilot-pakken som inkluderer ting som adaptiv cruisekontroll og filassistanse.

Men vi kan altså ikke forvente den nye Outlander PHEV til Europa, men vi kan jo alltids håpe på en oppgardert Eclipse Cross med enda lengre elektrisk rekkevidde.

Den europeiske delen av Mitsubishi skal for øvrig få to nye modeller fra Renault som skal selges her, men hvilke det blir er fortsatt ikke offentliggjort.

Grunnen til at Outlander ikke kommer til Europa er utslippsgrenser og overgangen til elbiler, og selv om Mitsubishi fortsatt ikke har sagt noe om hva slags elbiler de kommer med har de full fokus på slike biler nå.

For, og helt sikkert overraskende for mange, var det nemlig Mitsubishi som ledet an i elbilsatstingen her i Europa, og presenterte i-MiEV allerede i 2009.

Denne lille og rare krabaten sto faktisk bak over halvparten av alle nye elbiler som ble solgt i Norge i 2011, noe som også inkluderte søstermodellene Peugeot iOn og Citroën C-Zero.

Det hadde du kanskje ikke trodd?

Les også:

Les mer om:

Nyheter