Ny og mer ekstrem versjon av Civic Type R

Honda er stolte av hva de har fått til rundt Civic Type R, og dundrer på med to versjoner av den lille kruttønna.


Da Honda introduserte en ny generasjon av Civic Type R i 2017
sendte de den rundt på en rekordjakt nesten uten like, og i 2018 plukket den
med seg sju banerekorder for serieproduserte forhjulsdrevne biler.

Og det skjedde på sju av de aller mest kjente banene rundt
om i verden: Nordschleife (Tyskland), Estoril (Portugal), Silverstone
(England), Spa-Francorchamps (Belgia), Magny-Cours (Frankrike), Hungaroring
(Ungarn) og Mount Panorama (gatebane, Australia).

Siden har Honda gitt modellen en aldri så liten overhaling,
og nå kommer det enda en for alle versjoner av Civic Type R.

2020-porteføljen får en oppdatert front med grill, ny fanger,
nye lykter og nye luftinntak, oppdatert understell og bremser, samt noen oppgraderinger
på innsiden.

Der er det et nytt ratt med Alcantara-skinn for bedre grep,
ny tåreformet girkule, og et nytt infotainment og klimakontroll som nok mange
setter pris på. For Honda har gått motsatt vei enn de fleste, og plassert flere
fysiske knapper og vribrytere inn i bilen.

De har også satt inn lydsystemet Active Sound Control (ASC), hvor det er mulig å velge individuelle moduser for Type R’s Sport, +R og Comfort.

En annen viktig ting Honda har oppdatert for 2020-serien er dataloggeren,
kalt LogR av den japanske produsenten.

Nå er den kompatibel med smarttelefonen, og det er altså
mulig å sjekke ulike parametere og andre detaljer via appen.

LogR har tre hovedfunksjoner, Performance Monitor, Log Mode
og Auto Score Mode, hvor blant annet Log Mode viser rundetider og kan hjelpe
førerne med å forbedre tiden.

Ekstrem versjon

Men det mest spennende med 2020-porteføljen er to helt ny
versjoner, og den ene blir den mest ekstreme Civic Type R som er serieprodusert.

Denne er kalt Honda Civic Type R Limited Edition, og som
navnet sier kommer den i begrenset antall ‒ svært begrenset.

Honda sender kun 100 slike over til Europa, så her gjelder
det å være kjapp på labben.

Dette er en nedstrippet versjon med nye lette materialer, og
et dashbord som har fokus på føreren.

Slik ser modellen ut:

Limited Edition kommer i en ny farge kalt Sunlight Yellow,
og har 20-tommers felger og satt sammen for å kjøre raskt rundt en bane.

Det betyr at de har vraket ting som infotainment og AC for å
spare vekt, og totalt har de klart å spare 47 kilo sammenlignet med Civic Type
R GT.

Motoren er selvsagt hjertet, og i Civic Type R Limited
Edition sitter det en 2-liters VTEC Turbo med 320 hk og 400 Nm. 0-100 km/t går
på 5,7 sekunder.

Ny Sport Line

I tillegg byr også Honda på en ny versjon kalt Civic Type R
Sport Line, og denne har et mer dempet sportslig preg enn de andre versjonene.

Den er altså mer elegant og diskret stylet, noe som kommer
godt til syne med bakspoileren som er lang mer anonym i forhold til de andre
utgavene.

Sjekk selv hvordan denne versjonen ser ut:

Sport Line kommer med 19-tommers felger, og på innsiden har
Honda gitt den mer støydemping slik at det skal bli enda mer behagelig å sitte
inne i en slik.

Den får selvsagt også en del teknologi som andre moderne
biler, inkludert både Apple CarPlay og Android Auto.

Sport Line kommer ikke i begrenset utgave, så denne kan alle
som vil få kjøpe.

Her er flere bilder av Civic Type R GT (den blå), Type R Limited Edition (gul) og Type R Sport Line (grå):

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter