Annonse
Hjem Nyheter Ny og mer ekstrem versjon av Civic Type R

Ny og mer ekstrem versjon av Civic Type R

Honda er stolte av hva de har fått til rundt Civic Type R, og dundrer på med to versjoner av den lille kruttønna.

Da Honda introduserte en ny generasjon av Civic Type R i 2017 sendte de den rundt på en rekordjakt nesten uten like, og i 2018 plukket den med seg sju banerekorder for serieproduserte forhjulsdrevne biler.

Og det skjedde på sju av de aller mest kjente banene rundt om i verden: Nordschleife (Tyskland), Estoril (Portugal), Silverstone (England), Spa-Francorchamps (Belgia), Magny-Cours (Frankrike), Hungaroring (Ungarn) og Mount Panorama (gatebane, Australia).

Siden har Honda gitt modellen en aldri så liten overhaling, og nå kommer det enda en for alle versjoner av Civic Type R.

2020-porteføljen får en oppdatert front med grill, ny fanger, nye lykter og nye luftinntak, oppdatert understell og bremser, samt noen oppgraderinger på innsiden.

Saken fortsetter under Annonsen

Der er det et nytt ratt med Alcantara-skinn for bedre grep, ny tåreformet girkule, og et nytt infotainment og klimakontroll som nok mange setter pris på. For Honda har gått motsatt vei enn de fleste, og plassert flere fysiske knapper og vribrytere inn i bilen.

De har også satt inn lydsystemet Active Sound Control (ASC), hvor det er mulig å velge individuelle moduser for Type R’s Sport, +R og Comfort.

En annen viktig ting Honda har oppdatert for 2020-serien er dataloggeren, kalt LogR av den japanske produsenten.

Nå er den kompatibel med smarttelefonen, og det er altså mulig å sjekke ulike parametere og andre detaljer via appen.

LogR har tre hovedfunksjoner, Performance Monitor, Log Mode og Auto Score Mode, hvor blant annet Log Mode viser rundetider og kan hjelpe førerne med å forbedre tiden.

Ekstrem versjon

Men det mest spennende med 2020-porteføljen er to helt ny versjoner, og den ene blir den mest ekstreme Civic Type R som er serieprodusert.

Denne er kalt Honda Civic Type R Limited Edition, og som navnet sier kommer den i begrenset antall ‒ svært begrenset.

Honda sender kun 100 slike over til Europa, så her gjelder det å være kjapp på labben.

Dette er en nedstrippet versjon med nye lette materialer, og et dashbord som har fokus på føreren.

Slik ser modellen ut:

Limited Edition kommer i en ny farge kalt Sunlight Yellow, og har 20-tommers felger og satt sammen for å kjøre raskt rundt en bane.

Det betyr at de har vraket ting som infotainment og AC for å spare vekt, og totalt har de klart å spare 47 kilo sammenlignet med Civic Type R GT.

Motoren er selvsagt hjertet, og i Civic Type R Limited Edition sitter det en 2-liters VTEC Turbo med 320 hk og 400 Nm. 0-100 km/t går på 5,7 sekunder.

Ny Sport Line

I tillegg byr også Honda på en ny versjon kalt Civic Type R Sport Line, og denne har et mer dempet sportslig preg enn de andre versjonene.

Den er altså mer elegant og diskret stylet, noe som kommer godt til syne med bakspoileren som er lang mer anonym i forhold til de andre utgavene.

Sjekk selv hvordan denne versjonen ser ut:

Sport Line kommer med 19-tommers felger, og på innsiden har Honda gitt den mer støydemping slik at det skal bli enda mer behagelig å sitte inne i en slik.

Den får selvsagt også en del teknologi som andre moderne biler, inkludert både Apple CarPlay og Android Auto.

Sport Line kommer ikke i begrenset utgave, så denne kan alle som vil få kjøpe.

Her er flere bilder av Civic Type R GT (den blå), Type R Limited Edition (gul) og Type R Sport Line (grå):

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker