Volkswagen har aldri vært kjent som et sportsbil-merke, men som en av de aller største i industrien har de selvsagt også bydd på litt sprekere utgaver av vanlige folkebiler. For såpass må det jo være for en gigant.
De fleste husker fortsatt Golf GTI, denne lille lommeraketten av en utgave som dukket opp allerede i 1976 ‒ den gang med 110 hestekrefter. Men det tyske merket kan by på mer enn kun GTI-utgaver, for det finnes også utgaver med bokstaver som GLI, GTE og GTD.
-->
Og så har vi selve Raceren i familien ‒ den med bokstaven R foran og bak.
I 1997 kom Volkswagen med den såkalt Mk4-utgaven av Golf, en betegnelse som markerer at dette er 4. generasjonen av modellen som kom i 1974. Og ingeniørene hadde noe svært spennende på gang.
De utviklet nemlig en dual-clutch girkasse (DSG) som de gjerne ville plassere i Golfen, men for å markere dette vannskillet i bilhistorien trengte de en litt mer super utgave av den vanlige bilen.
Så i 2002 kunne de lansere den aller første R-utgaven, en Golf R32 med 241 hk. Denne ble fulgt opp av Golf 5 R32, Golf 6 R3, Golf 7 R3 og til slutt den som bare heter Golf 8 R. Bokstaven smittet også over på andre modeller, som T-Roc R, Tiguan R og Aerton R.
Se oversikt over ytelsene til R-modellene lenger nede.
Det er nå 20 år siden den første Golf R-utgaven dukket opp, og det må selvsagt feires. Og hva er mer naturlig enn å komme med en utgave som rett og slett heter Golf R «20 Year»?
Nok en gang har ingeniørene jekket opp kreftene, og denne gang med 13 hk opp til totalt den flotte summen av 333 hk.
Det gjør sitt til at bursdagsutgaven klarer 0-100 km/t på 4,6 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 270 km/t.
I tillegg kan bilen også skryte av ting som en R-Performance-pakke, Driving Dynamics Manager og R-Performance Torque Vectoring ‒ ting som gjør den enda mer kapabel rundt en racerbane.
Og ja, det sørger også et par nye kjøremoduser for. I tillegg til «Comfort», «Sport» og «Race», har Volkswagen puttet inn «Special» og «Drift».
En spesialist som Benjamin Leuchter, racerfører og utviklingsfører for nettopp Golf R, velger selvsagt «Special» når han skal lufte den ‒ selv rundt verdens mest krevende racerbane ‒ 20,8 kilometer lange Nürburgring-Nordschleife.
Denne modusen åpner for et oppsett som gjør at bilen bør takle selv en bane som er døpt «det grønne helvete», og åpner blant annet for å justere støtdemperne slik at disse kan sluke de mange ujevnhetene rundt Nordsløyfa.
Resultatet er en runde på svært habile 7:47,31 minutter, og det er kun drøye 6 sekunder bak rekorden for kompakte biler som innehas av potente Audi RS 3.
En litt inhabil testpilot lot seg da også imponere av den nye Golf R-utgaven.
‒ Med denne bilen kan jeg kjøre her på Nürburgring og deretter til bakeren eller byggevarebutikken, slår Leuchter fast.
‒ Bilen er virkelig en allrounder som kan alt.
Sjekk videoen hvordan det ser ut når historiens raskeste Golf R flyr rundt Nordschleife. Og ja, det er litt morsomt å se at Leuchter faktisk lener seg i svingene!
Dette er altså den sjette Golf R-utgaven som Volkswagen har kommet med i løpet av 20 år, og selvsagt også den sterkeste og raskeste.
Den aller første utgaven klarte 0-100 km/t på 6,4 sekunder og hadde en toppfart på 247 km/t, og siden har R-utgaven bare blitt raskere og raskere. Men det skulle da også bare mangle.
Slik har den tidligere favoritten Volkswagen Golf R utviklet seg gjennom årene:
Les også: