Ny gigant-fusjon på trappene

Fiat Chrysler droppet i sommer planer om en sammenslåingmed Renault, men har nå funnet tonen med den franske rivalen Peugeot.


Bilindustrien opplever nå endringer de aldri tidligere har
vært i nærheten av.

Framtidens biler må ha helt nye og mer miljøvennlige drivlinjer,
de mer være koblet til nett og kunne kommunisere med andre biler og kilder.

-->
De må ha svært moderne teknologi og være så intelligente at
de faktisk kan «snakke» med de på innsiden, og de må kunne kjøre av seg selv.

Det sier seg selv at det er knyttet enorme utgifter til utvikling
av alt dette, og de litt mer utsatte bilprodusentene er nødt til å finne partnere
for å kutte kostander.

Ellers overlever de ikke.

Styret i Fiat Chrysler Automotive (FCA) har jobbet en stund
med å finne noen de kan slå seg sammen med, og i sommer trodde de at de hadde
funnet den perfekte partneren i den franske Renault-gruppen.

En slik sammenslåing ville gjort de to til verdens tredje største
produsent, og medregnet Renaults alliansepartnere Nissan og Mitsubishi ville de
blitt verdens største med et salg på rundt 15 millioner biler i året.

Renault-styret tente på idéen, og ga grønt lys for videre
samtaler. Resten av bilverden heiet også på denne sammenslåing, som virket
veldig smart og gjennomtenkt.

Men så var det de franske politikerne da.

Renault-gruppens største enkeltstående eier er den franske
stat som eier 15 prosent, og de har en lei tendens til å blande seg inn i
Renaults avgjørelser.

Finansministeren Bruno Le Maire var riktignok positiv til en
sammenslåing, men krevde en rekke garantier rundt jobber, framtidige
hovedkvarter og drift.

FCA sa raskt at de politiske forholdene i Frankrike gjorde
det hele umulig, og trakk seg fra hele prosjektet.

Men nå skjer det nye ting i Frankrike.

Onsdag bekreftet både FCA og PSA at de er i samtaler, men de hadde ikke noe mer å legge til på nåværende tidspunkt.

Den franske gruppen inkluderer merkene Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall, og er uheldigvis også deleid av den franske stat som eier rundt 12 prosent.

Denne sammenslåingen kan altså møte på akkurat de samme hindringene som torpederte sommerens planer, nemlig franske politikere.

Men det spørs om disse tør å blande seg like mye inn denne
gang, og nå er det heller ingen alliansepartnere som innvikler prosessen å ta
høyde for.

Børsfolket har iallfall troen på de nye planene, og sendte
aksjekursen både til FCA og PSA opp onsdag formiddag.

De to gruppene er totalt verdsatt til rundt 50 milliarder
dollar, PSA rundt 24 milliarder og FCA til rundt 26 milliarder.

Les også:

Les mer om:

Nyheter