Knapt noen modeller, og iallfall ikke de fra BMW, har en så unik forhistorie som stasjonsvognutgave til 3-serie ‒ den som er kalt Touring.
For det hadde seg slik at da BMW kom med 2. generasjon av
3-serie tidlig på 1980-tallet var det kun som sedan-modell. En som irriterte
seg over dette var en tysker ved navn Max Reisböck, utdannet karosseriarbeider.
Den godeste Max kjøpte nemlig seg en slik sedan, men fant
raskt ut at den var for liten for familien. Han ville ha en større versjon, og ble
etter hvert besatt av tanken.
Dermed tok han saken i egne hender, bokstavelig talt.
I en garasje gjøv han løs på oppgaven, og jaggu klarte han
ikke å lage seg en helt unik stasjonsvogn ut av bilen.
Men da sjefen så hva han hadde gjort, fikk han streng
beskjed: «Du må vise den til BMW, slik at de kan godkjenne den.»
Max hørte på sjefen og satte kurs for BMW, og klokka sju om
morgenen traff han på BMW-sjefen Eberhard von Kuenheim.
‒ Han kastet et blikk på bilen og takket meg, husker Max.
‒ Og så sa han: «Det er en vakker bil, men den der forlater
ikke BMW».
Det var det siste Max så til sin unike bil.
Se og hør Max fortelle sin historie her, og for de som ikke kan tysk er det mulig å trykke på undertekst som er knappen til venstre for innstillinger nederst på videoen.
Det var altså starten på en helt ny modell for BMW, 3-serie
Touring.
For i 1987 kom nemlig BMW med versjon basert på Max sin bil,
og siden har den tyske produsenten også bydd på Touring-utgaver av 3-serie.
Den er nå kommet opp i 6. generasjon, og arven etter Max kan vi igjen se. Og denne gangen kommer den også som en ladbar hybrid.
– I 2019 kommer BMW-nyhetene som perler på en snor, vi er nå
midt i en av våre største modelloffensiver noensinne. I mars lanserte vi BMW
3-serie Sedan og i september får den selskap av helt nye BMW 3-serie Touring.
sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.
Dette er en viktig modell for den tyske produsenten,
ettersom den forrige generasjonen ble solgt i over en halv million eksemplarer.
Som vanlig med nye generasjoner vokser også Touring litt,
både i lengden, bredden og høyden.
Den er nå 4.709 mm lang (+76 mm), 1.827 mm bred (+16 mm) og 1.470
mm høy (+8 mm). I tillegg er akselavstanden økt med 41 mm til 2851 mm, samtidig
som sporvidden er økt med 43 mm foran og 21 mm bak.
Det er altså en større bil enn generasjonen den erstatter.
Det gir naturligvis bedre plass på innsiden.
Bagasjerommet måler nå 500 liter, og kan utvides helt opp
til 1.510 liter med alle bakseteryggen slått ned.
BMW opplyser også at den kommer med automatisk åpning av
bagasjeromsluken som standard, og at finessen med den separate åpningen av
bakruten selvsagt er på plass.
Men selv om dimensjonene har økt, så har BMW klart å holde vekten
nede ved å bruke enda mer aluminium.
Ellers arver den både teknologi og nye løsninger fra
sedanutgaven, noe som blant annet betyr lavere tyngdepunkt og en rekke nye fører-
og sikkerhetssystemer.
Ved lansering i september byr BMW på tre motoralternativer, alle
i kombinasjon med 8-trinn Steptronic automatgir og xDrive firehjulsdrift.
Modell: |
Pris: |
Effekt: |
Dreiemoment: |
0-100 km/t: |
Toppfart: |
320d xDrive Touring (4 syl) |
Fra kr. 515.300 |
190 hk |
400 Nm |
7,4 sek |
225 km/t |
330d xDrive Touring (6 syl) |
Fra kr. 670.000 |
265 hk |
580 Nm |
5,4 sek |
250 km/t |
330i xDrive Touring (4 syl) |
Fra kr. 596.500 |
258 hk |
400 Nm |
5,8 sek |
250 km/t |
Kort tid etter følger også en ny topputgave, BMW M340i
xDrive Touring. Denne kommer med en 6-sylindret bensinmotor som yter 374 hk med
et dreiemoment på 500 Nm. 0-100 km/t går da unna på 4,5 sekunder, mens toppfarten
er som de andre utgavene satt til 250 km/t.
Men vi nevnte altså at den for første gang kommer som ladbar
hybrid, og det skjer til neste år.
Da lanseres BMW 330e Touring, stasjonsvogns-versjonen av
330e med ganske så drøy rekkevidde.
Hybridløsningen er altså den samme som sedanutgaven får, en
elmotor integrert i den 8-trinns automatgirkassen og koblet til en 4-sylindret
bensinmotor.
Samlet effekt fra de to motorene er vanligvis 252 hk, men
gjennom den nye funksjonen XtraBoost økes totaleffekten med ytterligere 40 hk til
292 hk for opptil 10 sekunder. Dermed går sprinten unna på 6,1 sekunder.
Den elektriske rekkevidden er beregnet til 63 kilometer, så denne
kan i mange situasjoner brukes som en elbil.
Stasjonsvognen får premiere under BMW’s egne bilmesse, BMW Welt i München om et par uker. Der får den blant annet selskap av helt nye BMW 1-serie, BMW M8 Coupé og Cabriolet, samt den oppgraderte versjonen av BMW X1.
Her er flere bilder av BMW 3-serie Touring:
Les også: