Hjem / Nyheter / Ny BMW 3-serie var på hemmelig Norges-tur
BMW 3-serien kommer i ny generasjon. Her fotografert i Møre og Romsdal. (Alle foto: BMW)
BMW 3-serien kommer i ny generasjon. Her fotografert i Møre og Romsdal. (Alle foto: BMW)

Ny BMW 3-serie var på hemmelig Norges-tur

Signaturmodellen til BMW blir nå ny, og bildene og videoen som nå går verden rundt gir fin Norges-reklame. Prisene er også klare. Se bilder og video.

På 1950-tallet opplevde BMW krisetider, men klarte heldigvis å trylle fram en modell som løftet de ut av elendigheten, nemlig 2-serien. Den kom i 1962, og staket ut en helt ny kurs for BMW som deretter fokuserte mer på sportsbiler.

Annonse

13 år senere fulgte de opp med det som skulle bli signaturmodellen deres, BMW 3-serien. Det var en todørs sedan (også feiltolket som en coupé), og var litt mer firkantet enn det vi er vant med i disse dager. Men den ble en suksess, og pløyde vei for alle de andre bilene den tyske produsenten har kommet med i ettertid.

Den første generasjonen ble erstattet av 2. generasjon i 1982, før 3. generasjon kom i 1990. Ytterligere åtte år senere knallet de til med 4. generasjon, før de kun brukte seks år på å komme med 5. generasjonen i 2004.

Den nåværende generasjonen kom i 2011, og har altså vart i sju år. Så med tidsregningen til BMW er det på tide med noe nytt, noe da også produsenten gjør.

For under Paris Motor Show har de nemlig lansert 7. generasjon, og timingen er god med tanke på hvor mye teknologisk utvikling det har vært i bilindustrien de siste årene. Ikke overraskende byr den nye modellen på mer komfort, luksus, sportslighet og teknikk.

Annonse

— I helt nye BMW 3-serie sedan kombineres tradisjon og evolusjon med ny teknikk og design – naturligvis med kjøreglede i fokus. Modellutvalget blir bredt, med både ladbar hybrid og sportsversjon å velge mellom, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Bilen er ny på alle områder. Den er lenger, bredere, slankere, mer innvendig plass, mer teknologi, nye motorer og har fått et skarpere uttrykk.

Designet bærer selvsagt preg av den nye retningen BMW har tatt i det siste, og bilen har fått en bredere nyregrill som går i ett med LYD-lyktene og gir bilen et bredt uttrykk forfra.

Fra siden har den et kort overheng både foran og bak, slik at den innvendige plassen også vokser. Bak har den fått de L-formete lyktene, og har fått en litt mykere form.

Den nye modellen er 4.709 mm lang, 1.827 mm bred og 1.442 mm høy. Sammenlignet med nåværende generasjon er den nye 85 mm lengre og 16 mm bredere, mens akselavstanden har økt med 41 mm. Sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 43 mm og 21 mm. Bagasjeromsvolumet er 480 liter.

Ikke overraskende har BMW tatt en ny retning på innsiden også, slik vi har sett med nye BMW X5 og helt nye BMW 8-serie med betjeningselementene som er samlet i ulike grupperinger. Det mest iøynefallende er de to heldigitale skjermene i instrumentpanelet.

Det er altså bedre plass både for de foran og bak, og sikten foran er også blitt bedre med en slankere A-stolpe mellom frontruta og fordørene.

Selvsagt byr også den kommende 3-serien også på ny teknologi, og får mye av det samme utstyret som nye X5 er utstyrt med. BMW Norge opplyser at de autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen har økt betraktelig, og bilen kan for eksempel memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

Så hvilke modellvarianter kommer BMW med?

Jo, til å begynne med satser de på tre motorer, to dieselvarianter og en bensin. Begge dieselene er parret med en 6-trinns manuell girkasse som standard, men samtlige andre skal komme sammen med en 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard.

Her er de tre typene og litt teknisk data rundt de:

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t Toppfart:
320d* 190 hk 400 Nm 7,1 (6,8) sek 240 (240) km/t
320d xDrive 190 hk 400 Nm 6,9 sek 233 km/t
330i 258 hk 400 Nm 5,8 sek 250 km/t

*Tall i parentes gjelder for Steptronic-automatgir

Dette er altså kun lanseringsmodellene, og allerede i 2019 kommer BMW med to nye varianter, en ladbar hybrid og en M Performance-modell.

Hybriden kalles 330e og er selvsagt utstyrt med den siste eDrive-teknologien. Den elektriske rekkevidden er ikke 100 prosent klar, men BMW opplyser at de foreløpige tallene sier på opptil 60 kilometer. Det er faktisk en økning på rundt 30 prosent i forhold til den forrige modellen, noe som er bra.

Endelige tekniske data er ikke satt, men man kan forvente en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en totaleffekt på 215 kW (288 hk) når det nye XtraBoost-moduset aktiveres.

Den foreløpige toppmodellen er M340i xDrive. BMW har utviklet en ny rekkesekser med 374 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm, noe som vil sende den fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder. Intelligent xDrive-firehjulsdrift, M Sport-differensial og et finjustert chassis sørger for maksimalt grep til enhver tid.

Kjøreegenskapene nyter også godt av at den er 55 kilo lettere enn nåværende modell og har et lavere tyngdepunkt, og selvsagt er vektfordelingen 50:50. Den kommer også med et nytt understell som skal gi både komfort og sportslige egenskaper.

Lanseringen skjer i mars, men allerede nå har BMW Norge prisene klare. Kudos til dem for det!

Her er de:

Modell Pris
330i AUT Fra 515.300 kroner
320d Fra 428.300 kroner
320d AUT Fra 444.100 kroner
320d xDrive AUT Fra 490.100 kroner

Så var det disse promobildene da.

En ny 3-serie er selvsagt svære nyheter verden over, og den kommer til å gå sin seiersgang på nesten alle bilrelaterte nettsteder de neste dagene. Og da vil de bruke de offisielle bildene som er publisert på BMW’s pressesider og ledsager pressemeldinger verden over. Her er et skjermbilde hvordan det ser ut:

Ser motivene kjent ut?

Ja, selvsagt gjør de det. Bildene er nemlig tatt i Norge, hvor BMW tok med seg to biler fra den nye BMW 3-serien på en hemmelig tur.

– De første offisielle bildene av helt nye BMW 3-serie ble tatt i Møre og Romsdal tidligere i høst. Vi sender en stor takk til alle lokale bidragsytere som hjalp oss med dette prosjektet, hvor alle bilder og video ble tatt i det skjulte, sier Marius Tegneby.

Vi har selvsagt også videoen han snakker om, og her er den:

Her er noen av de mange bildene som BMW har publisert av den nye modellen med norsk natur som en fin ramme:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *