Danmark er ikke akkurat kjent for et stort elbilsalg, men det stopper ikke ID.3. Den første rene elbilmodellen fra Volkswagen er nå kåret til «årets bil».
Danmark har i likhet med Norge skyhøye avgifter på nybiler, men det som virkelig skiller de to landene er politikken rundt elbiler.
For mens Norge lokker med store incentiver, har ikke de danske politikerne viftet med en diger gulrot foran nesa på danske forbrukere. Faktisk kan det gå motsatt vei.
-->
De danske myndighetene har riktignok senket avgiften for å drive salget av grønne biler framover, men i kjent politisk stil har de nå av alle ting foreslått å heve avgiftene også på elbilene i 2021.
Alle biler, inkludert elbiler, skal bli dyrere, om regjeringens forslag får nødvendig støtte. Dette vil ifølge Bilmagasinet bety at en bil som Tesla Model 3 blir vanvittig mye dyrere.
Denne har 18.000 danske kroner i registreringsavgift, men vil ifølge det nye forslaget stige til 94.000 kroner. Snittprisen for en ny Model 3 i Danmark er 493.000 kroner, som dermed vil øke til 587.000.
Det er ifølge valutakalkulatoren 833.000 norske kroner ‒ svindyrt for en bil som starter på 400.000 kroner her i Norge.
Hva som skjer med bilavgiftene i Danmark er ikke avklart, og i mellomtiden går verden videre.
Nybilsalget i Danmark har aldri vært preget av elbilene, men i september virket det som noe løsnet i det segmentet. For første gang ble det da registrert mer enn 2.000 nye elbiler på en måned, og det var ikke hvilke som helst biler som førte an.
Fjorårets «årets bil» i Danmark, den nevnte Model 3, ledet an med 798 registeringer, mens forhandlere av Volkswagen ID.3 registrerte 534 slike biler. Totalt ble det registret 2.340 elbiler i Danmark den måneden.
Men dette var en unntaksmåned hvor Tesla gjorde seg klar til kvartalsfremleggelse og Volkswagen introduserte ID.3, begge fører til et ras av registeringer, og i oktober var elbilsalget igjen normalisert.
ID.3 ledet an med 187 registeringer, mens Kia Niro var nestbest med 135 biler. Model 3 var ikke en gang på topp-10, og totalt ble 1.097 elbiler registrert i forrige måned (7,3 prosent av det totale nybilsalget).
Til sammenligning ble det registrert 7.873 nye elbiler i Norge i oktober, og de hadde en markedsandel på hele 60,8 prosent.
Men selv om danskene ikke er helt klare for elbiler ennå, så betyr det ikke at de ikke liker disse.
Som sagt ble Tesla Model 3 kåret til årets bil i Danmark for 2020, og nå har 22 danske motorjournalister stemt fram ID.3 til årets bil i Danmark 2021.
Danske journalister har siden 1969 kåret årets bil, og opplegget er ganske enkelt. De samler sammen aktuelle nye bilmodeller, og i løpet av et par hektiske dager testes disse av jurymedlemmene.
I år hadde 26 nye bilmodeller kommet seg gjennom nåløyet, og de 22 motorjournalistene testet disse gjennom to dager på Jyllands-Ringen i oktober. Sju biler tok seg deretter til finalen, Volkswagen ID.3, Seat Leon, Toyota Yaris, Peugeot 2008, BMW 4-serie, Honda e og Renault Captur.
Finalen ble gjennomført denne uken, og journalistene ga bilene poeng.
Da opptellingen var over skilte det seg en ut en klar vinner, ID.3.
Volkswagens første rene elbilmodell fikk 150 poeng, mens Leon ble nummer to med 122 poeng og Yaris nummer tre med 114 poeng.
De danske ekspertene framhevet spesielt kjøreegenskapene, hvor en ny plattform gjør at Volkswagen kan plassere batteriet under gulvet som gir et lavt tyngdepunkt og god vektfordeling.
Så 2-0 til elbilene i Danmark.
Men vi kan selvsagt ikke avrunde ute å fortelle hva som faktisk er Danmarks mest solgte biler, som skiller seg ganske mye fra den norske listen.
Nummer en er Peugeot 208 med 5.655 eksemplarer under årets første 10 måneder, etterfulgt av Citroën C3 (5.569), Ford Kuga (4.473), Nissan Qashqai (4.241) og Yaris (3.482) på 5. plass.
Første rene elbil-modell er Model 3 på 15. plass med 2.530 biler.
Det mest registrerte merket er Volkswagen med 18.656 biler, etterfulgt av Peugeot med 14.159 og Toyota med 11.780 registreringer så langt i år. Tesla er helt nede på 18. plass med 2.726 registeringer, ifølge statistikken til de danske bilimportørene.
Les også: