I populære Malaga viser Yr at det skal bli 32 grader. Ikke så ille, tenker kanskje du. Vel, det er minimumstemperatur i natt, og på dagen bikker tempen 40 grader. Det er kanskje hakket for varmt for kaldblodige nordmenn.
Så det er kanskje ikke så rart at norske feriebilister styrer unna det de sydligere strøkene, men det betyr ikke at vi blir hjemme. Mange setter nemlig kurs for utlandet, noe tallene fra If viser.
-->
For de kan nemlig fortelle at tallene rundt bilskader og behov for veiassistanse ligger godt over det siste sammenlignbare normalåret, pre-pandemiåret 2019.
Nytt av året er altså at det ikke er rapport så mye trøbbel fra en populær destinasjon som Spania, men som vanlig havner bilistene i trøbbel i land som Sverige, Danmark, Finland og Tyskland. Og ikke minst et annet land som har vært brennhett.
– I sommer peker Italia seg ut, men vi har vi hatt få skadesaker fra Spania så langt i ferietiden. Dette tror vi kan ha sammenheng med varmebølgen. I Spania pleier norske biler alltid å ha en del problemer. Men sommeren er ennå ikke over, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Hvert femte bil i Norge er forsikret av If, som sier at det er registrert få kollisjonsskader fra norske bilister som kjører i Norden og resten av Europa.
– I årevis har det vært et stort problem med innbrudd i biler i Göteborg. Så langt i sommer har vi bare fått inn to-tre saker. Det virker som det har skjedd en positiv utvikling på krimfronten i byen, sier Clementz.
If kan fortelle at de vanligste sakene er kollisjoner, motortrøbbel, ruteknusing ved innbrudd og sprengte bildekk eller punktering.
Ja, sprengte dekk.
– Riktig dekktrykk og dekk hvor gummien ikke er for gammel er alfa og omega hvis du skal kjøre i høye hastigheter på Autobahn i Tyskland. Dessverre pumper en del opp bildekkene nærmest som ballonger før de skal kjøre i timesvis i helt annen fart enn til dagligvarebutikken hjemme. Når dekkene blir varme av den ekstreme hastigheten, utvider luften seg – og dekkene sprenger, sier Clementz.
– Før du reiser på bilferie bør kjøretøyet på service og sjekk på verksted. Det kan skåne deg for mange ubehageligheter, sier han.
For de som måtte lure så er bilskader som oppstår i Europa dekket av norske forsikringsselskaper på ordinære bilforsikringer. Det samme er veiassistanse og bilberging.
– Veiassistanse – også i andre nordiske land og i resten av Europa – er dekket på kaskoforsikringen til norske forsikringsselskaper. Det er det en del som ikke er klar over, sier kommunikasjonssjefen i If.
Les også: