Tidligere denne måneden passerte Norge nok en milepæl når det kommer til lading, for da bikket vi ifølge den nasjonale ladestasjons-databasen Nobil 7.000 hurtigladere.
I og med at det finnes opp mot 700.000 elbiler betyr det at vi nå har under 100 elbiler per hurtiglader, og utbyggingen går så raskt unna at vi kun er 2.000 hurtigladere unna 2025-målet som lyder på 9.000 ladere.
-->
Etter årets åtte første måneder kom det til nærmere 1.400 nye hurtigladere, mens det totalt i fjor ble bygget i underkant av 1.500 nye ladere, opplyser Norsk elbilforening.
Lederen i foreningen er da også glad for at dekningsgraden er bedre enn noensinne.
– Det er all grunn til å skryte av ladebransjen når de bygger ut i så god fart som dette, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Men Norge er en mini i forhold til Tyskland, det europeiske landet med flest innbyggere om vi ser bort fra Russland. Mer eksakt med mer enn 80 millioner mot Norges rundt 5,5 millioner.
Både Tyskland og mange andre europeiske land har fulgt nøye med på elbil-boomen i Norge, og tatt lærdom av den. Og de har helt sikkert merket seg debatten rundt ladekø på travle dager, og Tyskland skjønner at de må ha infrastrukturen på plass om overgangen til elbiler skal gå mest mulig knirkefritt.
For over i det store landet begynner nå elbilsalget å skyte fart, og så sent som i juli ble det registrert nærmere 50.000 nye elbiler i løpet av en måned. Og bare så det er sagt, totalt etter åtte måneder har det kommet 70.000 nye elbiler til her i Norge.
Det er dermed på tide å gi gass når det kommer til hurtiglading, og tyske myndigheter kjører på med noe de kaller Deutschlandnetz ‒ Tysklandsnettet. Her skal det settes opp 8.000 hurtigladingpunkter på rundt 900 lokasjoner, og de har akkurat gitt kontrakter for disse.
Og det er to vinnere. Tyske E.ON ‒ og ukjente Eviny fra lille Norge. Begge to er tildelt rundt 140 lokasjoner.
– Dette er en stor anerkjennelse av jobben vi har gjort med å bygge ladestasjoner i Norge og Norden, sier konsernsjef Ragnhild Janbu Fresvik i Eviny.
‒ Over en milliard kroner i støtte fra tyske myndigheter vil gi oss en boost når vi nå starter utbygging i Tyskland.
Eviny er eid av 17 vestlandskommuner, Statkraft samt to lokale kraft- og elektrisitetslag, og er en gigant her hjemme. Over en halv million nordmenn bruker deres ladestasjoner, og de har også kastet seg på elbåt-bølgen og bygger ladestasjoner for disse.
Totalt har Eviny 258 ladestasjoner og 1.485 hurtig- og lynladepunkter i Norge og Sverige, og er også i gang med en satsting i Danmark. Og nå tar de altså spranget ut av Skandinavia.
Det var satt et tak på maks tre pakker til en enkelt aktør da kontraktene i Deutschlandnetz ble tildelt, og Eviny ble tildelt det maksimale potten.
– Vi møtte sterk konkurranse, og er strålende fornøyde med å få full pott i tildelingen, sier Pål Tveitevåg, daglig leder for Eviny Elektrifisering, selskapet som har ansvar for hurtigladesatsingen.
‒ Dette vil gjøre oss til en betydningsfull ladeaktør i Tyskland.
Ifølge den norske ladeaktøren ble det lagt vekt på pris, kvaliteten på driftssystem og hvor mange lokasjoner selskapene allerede hadde sikret. Totalt skulle 900 lokasjoner fordeles i ulike regioner, og Eviny sikret seg hele 142 av disse med til sammen 1.232 ladepunkter.
Eviny er allerede i gang med å prosjektere og bygge flere ladestasjoner i Tyskland, som kommer i tillegg til ladestasjonene i anbudet.
– Samlet tar Eviny sikte på å bygge mer enn 200 nye ladestasjoner i Tyskland, der de første kan være i drift tidlig på nyåret, opplyser Tveitevåg.
Det var Odd Olaf Askeland som startet satsingen på hurtiglading i Eviny.
– Vi har markert oss godt i Norge gjennom flere år, sier han.
– Appen vår har over en halv million registrerte brukere, og vi ligger helt i toppen på EPSI-målinger av kundetilfredshet. Denne sterke posisjonen har bidratt til at vi nå får innpass hos tyske myndigheter.
Eviny har fått kontrakter på å sette opp hurtigladere i nordvest som henger fint sammen med utbyggingen i Sverige og Danmark, og to i det sørlige Tyskland hvor det er flest elbiler.
– Vi er glade for at vi nå får sjansen til å eksportere våre grønne satsinger. Historisk har Norge ofte vært tidlig ute, uten at vi har greidd å ta det ut av landet, sier Tveitevåg.
‒ Med hurtiglading ser det ut som vi har gjort noe riktig. Vi har også hatt god hjelp av Innovasjon Norge. De åpner dører og introduserer oss for både samarbeidspartnere og mulige kunder.
Les også: