Norsk importør utvider BYD-samarbeidet

RSA blir nå importør for BYD elektriske nyttekjøretøy i alle nordiske land ‒ Sverige, Danmark, Finland og Island.


Norge har vært et perfekt pilot-land for elbilene. Her har vi all slags klima, svært varierende  veistandarder og en natur som kan utfordre bilene. Med mange avgifter har det også vært mulig å stimulere folket til å kjøpe elbiler ved å gi disse et økonomisk fortrinn.

I tillegg er vi ganske få slik at ting blir mer oversiktlig og eventuelle feil og mangler ikke får like store konsekvenser, og på toppen av alt er det mange som har råd til å kjøpe seg en helt ny bil.

-->
Det har vært en vinn-vinn for bilselgerne og bilfolket. Store bilmerker har plutselig prioritert Norge og norsk bilkjøpere har stått først i køen, mens nye merker, og da spesielt kinesiske, plutselig har funnet det norske markedet svært så interessant. Og skal de til Norge, trenger de partnere.

Et slik «nytt» merke er BYD, som har store globale elbil-ambisjoner. BYD er et av de største privateide foretakene i Kina, og strekker seg over fire bransjer ‒ bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. De er allerede på plass i over 50 land på en eller annen måte, og i motsetning til de fleste andre bilmerkene lager de nesten hele bilen selv.

Det vil si at de også produserer ting som batterier, mikrobrikker, batteristyringssystemer og elektriske motorer, og lager både personbiler, varebiler, busser og lastebiler.

Salget er nå så stort at de skufler ut over 100.000 kjøretøy hver eneste måned, så de har blitt en skikkelig tungvekter i bilindustrien.

Nå er de i gang med sin globale elbil-satsting, noe som betyr at de først ser til Norge. Her fant de åpenbart en perfekt partner i importøren RSA.

Allerede i 2020 ble det klart at RSA skulle importere elektriske person- og el-varebiler fra BYD, og det norske selskapet har utviklet en komplett strategi for bilsalg, ettermarked og delesalg.

BYD har nå vært på det norske markedet med elektriske varebiler i ett år, i tillegg til personbilmarkedet siden august i fjor. At samarbeidet har vært en stor suksess, viser det nye steget de nå tar sammen med RSA.

For nå blir RSA importør av BYD elektriske nyttekjøretøy også i Danmark, Sverige, Finland og Island.

‒ Vi er glade for å kunne annonsere enda et steg i samarbeidet mellom BYD og RSA, og vi gleder oss til å videreføre den norske suksessen til flere markeder, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.

Den kinesiske tungvekteren har utarbeidet en langsiktig strategi for den europeiske helelektriske satstingen, og RSA blir altså en viktig del av denne.

‒ Historien til BYD er utrolig, og forskjellig fra alle andre produsenter. BYD er det eneste «ekte» mobilitetsselskapet på markedet som produserer innovativ batteriteknologi, så vel som batterielektriske kjøretøy som personbiler, varebiler, lastebiler, busser og Skyrail/monorail-løsninger, sier Dunvold.

‒ De nordiske markedene er blant verdens mest elektrifiserte markeder, og passer BYD perfekt som neste skritt i sitt inntog i Europa.

RSA-sjefen sier at BYD har hatt gode resultater i Norge det siste året, både når det kommer til salg av elbiler og el-varebiler.

‒ Vi tror at BYD har svært gode muligheter til å etablere seg også i de andre nordiske markedene, hvor både interessen og behovet for elektriske kjøretøy øker for hver måned, sier Dunvold.

BYD nærmer seg nå 2.000 elektriske kjøretøy i Norge, inkludert helelektriske busser. Brorparten av salget, rundt 1.500, består naturlig nok av BYD Tang, den første elbilen som er på plass her. Men det kinesiske merket har langt mer enn en ganske stor SUV å by på.

De har faktisk et titalls elbilmodeller til salgs i Kina, og en av de som tidligere er annonsert over til Europa er den flotte sedanen BYD Han.

Når den eventuelt kommer er ikke kjent, men den gode nyheten er at Norge mest sannsynlig vil være prioritert når BYD eventuelt sender den elbilen over til det gamle kontinentet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter