Norges-vennen BYD viste nytt flaggskip i Tyskland

BYD har faktisk så mye imponerende på gang at Toyota like godt etablerte partnerskap med merket, og nå har de også vist seg fram i bilenes vugge ‒ Tyskland. Se video.


Hardsatsende BYD har lenge fokusert på elektriske busser, og seneste i forrige måned leverte de 15 helelektriske busser til norske Vy.

Og Norge er blant favorittene til BYD, som har ambisjoner om å selge mer enn bare elektriske busser. De vil bli en skikkelig utfordrer også i elbil-segmentet, og Norge har blitt hovedsatsingen når BYD skal presentere seg i Europa.

-->
Den første modellen som ankommer kongeriket blir en SUV kalt Tang, som bør ha alle forutsetninger til å gjøre det bra.

Dette er nemlig en linjelekker bil med firehjulstrekk og en rekkevidde som er konkurransedyktig, nemlig 520 kilometer. Men den er ikke storesøster, om vi ser bort fra størrelse.

Det er nemlig et helt nytt flaggskip på gang, en sportslig coupéaktig modell hvor firehjulstrekk-versjonen klarer 0-100 km/t på under fire sekunder.

Denne bruker en ny teknologi som BYD har kalt «Blade Battery», noe som ifølge produsenten gjør batteripakken mer sikker sammenlignet med hvordan batteripakker tradisjonelt pakkes.

Sikkerheten i BYD’s nye flaggskip sikres ytterligere av 11 kollisjonsputer, og bilen har seks kameraer som hjelper føreren på sin ferd mot målet.

BYD oppgir rekkevidden i den gamle NEDC-standarden, og der er den 605 kilometer. Men dette er altså lite reelt, så hvor langt Han faktisk ruller før ladekabelen må plugges i er ikke så godt å vite.

Innsiden av Han følger de flotte linjene til utsiden, så også her er den helt på høyden med godt etablerte bilmerker.

Som vi for lengst har skjønt elsker kineserne ny teknologi, så Han er fullstappet av elektroniske hjelpemidler, inkludert en adaptiv cruisekontroll med start/stopp-funksjon og en egen hjelpetrener som kan gi deg tips om hvordan bilen kan kjøres mest mulig effektivt.

Han kommer også som en ladbar hybrid, og denne utgaven har ifølge BYD en elektrisk rekkevidde på 80 kilometer. Om også denne er målt i NEDC, så er den reelle altså noe kortere.

Det virker altså som en svært lovende elbil, og en som har latt seg imponere av hva BYD får til er Toyota.

Giganten har kommet litt på hælene når det kommer til elbiler, men øker stadig takten rundt disse. Og nå får de hjelp av BYD.

Merkene har nemlig etablert et felles selskap som heter BYD Toyota EV Technology, hvor ingeniører fra begge skal jobbe under samme tak for å utvikle nye løsninger rundt elbiler. Her slår altså Kina og Japan seg sammen, og hva resultatet blir får vi nok se om ikke så veldig lenge. Men det skal iallfall ikke stå på ambisjonene.

‒ Vi tar sikte på å utvikle elbiler som er overlegne når det gjelder ytelse, og som imøtekommer kundenes behov, sier Toyotas Hirohisa Kishi som blir sjef for den nye satsingen.

BYD har så troa på Han at de like godt tok bilen til løvens hule, nemlig Tyskland som huser merker som Mercedes, Volkswagen, BMW og Porsche som alle satser steinhardt på elbiler.

Der viste de Han fram, og skal vi tro videoen som de laget ble den tatt veldig godt imot ‒ til tross for skeptiske tyskere. Nei, vi vet ikke om dette er innleide personer eller vanlige folk på gata som det jo virker som, men vi får uansett et godt blikk på Han-modellen som forhåpentligvis følger Tang inn til Norge ganske snart.

Og under videoen har vi selvsagt en video av SUV-modellen Tang også, den som kommer aller første til Norge.

Her er BYD Han:

Og her har du BYD Tang:

https://youtu.be/9Mq-83RjtCw

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter