EU skal stramme inn utslippene fra tungtransporten, men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener at målene ikke er ambisiøse nok. (Foto: Volvo/Samferdselsdep.)
Norge vil ha strengere utslippskrav
Nye EU-mål rettet mot utslipp fra tungtransporten er ikke ambisiøse nok, mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I neste uke er det et nytt uoffisielt ministermøte i EU. Det tar plass i Stockholm, og Norge er også på plass med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Han akter å ta opp de nye EU-målene knyttet til tungtrafikk, for Norge mener at overgangen til mer klimavennlige løsninger både kan og bør gå raskere.
EU har signalisert et nytt delmål hvor det skal kuttes -45 prosent utslipp innen 2030 sammenlignet med 1990-nivået når det kommer til lastebiler. Og det er svært mye når man ser på antall kjøretøy.
-->
Ifølge ACEA som organiserer 14 av de store produsentene betyr dette målet at 400.000 tunge kjøretøy med nullutslipp må være på veiene innen 2030, så dermed må det registreres svært mange slike hvert eneste år framover.
Men kanskje litt overraskende motarbeider ikke ACEA dette målet.
‒ Vi er klare til å levere, sier Martin Lundstedt, styreleder for kommersielle kjøretøy i ACEA og i tillegg administrerende direktør i Volvo-gruppen.
‒ Men å nå -45 prosent allerede innen 2030 er svært ambisiøst. Det ville kreve like ambisiøs handling fra beslutningstakere for å sikre at de andre aktørene i transport- og logistikkverdikjeden leverer på samme tid.
Utfordringen er ikke først og fremst å lage tunge biler med null lokalt utslipp, men faktisk å få disse til å fungere i hverdagen.
Ifølge ACEA krever en CO2-nedgang på -45 prosent at over 50.000 offentlig tilgjengelige ladere som er egnet for lastebiler er i drift innen bare sju år, og av disse bør rundt 35.000 være høyytelsesladere.
I tillegg krever det nye målet ifølge organisasjonen rundt 700 stasjoner for hydrogenfylling.
‒ Med tanke på at ladestasjoner som er tilpasset de spesifikke behovene for lastebiler tilnærmet er ikke-eksisterende i dag, er utfordringen fremover enorm, sier ACEAs generaldirektør, Sigrid de Vries.
‒ Vi er bekymret for at bare kjøretøyprodusenter vil møte høye straffer hvis andre interessenter ikke oppfyller sin rolle i å gjøre dette mulig ‒ spesielt gitt det lave ambisjonsnivået som medlemslandene viser i reguleringen av alternativ drivstoffinfrastruktur.
ACEA mener altså at infrastrukturen også må på plass, og frykter altså at dette ikke skjer.
Norge henger seg som kjent på reglene som settes av EU, noe som ikke blir et spørsmål når det kommer til de nye CO2-kravene. Faktisk mener samferdselsministeren at de bør skjerpes ytterligere.
– Skal vi redusere klimagassutslippene, er godt samarbeid mellom europeiske land særlig viktig, sier Jon-Ivar Nygård.
‒ I samferdselssektoren er potensialet for klimakutt størst i veitrafikken. Vi er derfor positive til at EU nå tar initiativ til å gjøre tungtransporten grønn. Men det er nødvendig med et høyere tempo i klimakampen. Vi er i verdenstoppen i bruk av elbil, og har selvsagt høye ambisjoner når det klimavennlig tungtrafikk også.
EU har også foreslått at alle bybusser skal være nullutslipp innen 2030, og utslipp fra tunge kjøretøy skal ned med -90 prosent i 2040. Tidligere denne måneden ble det også klart at EU setter sluttstrek for salg av nye fossile biler i 2035.
‒ Jeg er positiv til at EU går inn for at alle nye biler og bybusser i Europa skal være utslippsfrie om drøyt 10 år. Men forslaget om 90 prosent utslippsreduksjon for tungtransporten fra 2040 er ikke offensivt nok for oss, sier den norske ministeren.
‒ Jeg vil ta til orde for at alle nye tunge kjøretøy som regelverket gjelder, skal være nullutslippskjøretøy senest fra 2040. Det er etter min meining nødvendig for å nå målet om klimanøytralitet i 2050.
Delmålet er altså -45 prosent for utslippet i 2030. Også dette bør justeres, mener samferdselsministeren. Under ministermøtet vil han derfor foreslå å øke dette til -50 prosent i forhold til 1990-utslippet.
Hvor ambisiøst dette er viser salgstallene rundt helelektriske lastebiler, for foreløpig selges det ikke veldig mange. Volvo er markedsleder på dette området, og har solgt 4.300 el-lastebiler i rundt 40 forskjellige land.
Det utgjør en markedsandel på hele 32 prosent her i Europa, og selv om det også kommer til utslippsfrie lastebiler drevet av hydrogen så har bransjen en ganske så lang vei fram til 400.000 utslippsfrie lastebiler.
Og om Norge får det som de vil øker dette tallet ytterligere.
Les også: