Dette er det andre digitale konseptet som Nissan skal vise under kommende Japan Mobility Show. (Fotos: Nissan)

Nissan med «nordlys»-konsept

Det andre av fire elbilkonsepter som Nissan skal vise i løpet av kort tid er en eventyrlig sak som tar tankene til Norge.


Nissan varmer opp til den viktige Japan Mobility Show med å kjøre på med en rekke digitale og elektriske konsepter, og de har allerede vist fram det første.

Nissan Hyper Urban er som navnet beskriver en ganske liten elbil som passer godt i byen, mens den andre tar spranget ut av asfaltjungelen og sikter seg litt mer inn mot den ekte.

-->
Det andre konseptet heter nemlig Nissan Hyper Adventure, og i likhet med Urban-søsteren kan også denne som passer litt bedre til eventyr by på V2X-teknologi (vehicle-to-everything). Og det er en stor fordel for en slik elbil.

Mens Urban kan levere strøm tilbake til hjemmet og dermed balansere ut strømforbruket i byene, kan V2X for Adventure åpne for en langt mer behagelig reise når man er langt fra nærmeste strømkontakt.

Teknologien kan også drive apparater og lys, så midt i jungelen er det mulig å fyre opp kaffetrakteren og se på TV ‒ så lenge det er nok strøm på batteriet. For ja, man sliter med å finne en hurtiglader på slike plasser.

Akkurat nå foregår verdens mest eventyrlige roadtrip, for ekteparet Chris og Julie Ramseys skal kjøre fra pol til pol. Jepp. Og skal man på en ekspedisjon som strekker seg 27.000 kilometer så bør man ha en bil som takler det meste. De har valgt en elbil…

Mer bestemt er det en spesialpreppet Nissan Ariya som skal ta de fra Nordpolen til Sørpolen, men en ting har de ikke trengt å preppe ‒ nemlig drivverket. For denne har nemlig e-4orce som standard, og det har allerede hjulpet de ut av Nordpolen og inn i Nord-Amerika.

Et konsept som Hyper Adventure skal også komme seg fram overalt, så også denne er utstyrt med det samme firehjulsdrift-systemet. Ergo bør det være mulig å komme seg langt inn i den ekte jungelen, eller langt opp på det norske fjellet.

Videre skal det utvendige designet med dynamiske karosseripaneler uttrykke aktivitet, og det er også en markant diagonal linje, et ganske flatt tak og en slags V-formet bakpart.

Siden dette er et elbilkonsept har de også fokusert på aerodynamikk, og blant annet tegnet inn et glass som integrerer tak- og sidevinduene og den jevne overflaten på bakenden.

Resultatet er en ganske oppsiktsvekkende elbil, og en som på bildene ser ut til å være på tur her i Norge.

Sjekk dette:

Når man åpner dørene, de foran går nesten 90 grader rett ut og de bak går rett opp, så viser bildene at dette er en ganske så futurisk bil. Her henger instrumentpanelet fast til frontruten, og det hele ser mer ut som et romskip enn en bil.

Konseptet som ikke ser veldig stort ut har selvsagt også bakseter, og Nissan sier at den har finurlige løsninger som også lar deg frakte utendørsutstyr som telt, ski eller til og med en kajakk. Hmmm.

Baksetet kan forresten også roteres 180 grader, ja, baksetet, og grunnen er enkelt og greit at man skal kunne åpne bakluken og nyte utsikten. Dette er også smart om man camper, eller bare gjør seg klar for en dag på ski.

Nissan skal vise Hyper Adventure-konseptet digitalt under Japan Mobility Show, og blir dermed det andre konseptet. Hva mer Nissan skal vise får vi vite i løpet av de nærmeste ukene, og det blir spennende å se hvordan de skal toppe denne eventyrbilen omringet av nordlyset.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter