Nio imponerte stort krasjtesten som er blitt langt tøffere i år. (Fotos: Euro NCAP)

Nio ET5 og EL7 imponerte stort i tøffere krasjtest

Euro NCAP har skrudd til kravene for å få 5 stjerner i kollisjonstesten, men det stoppet ikke Nio fra å nå toppscoren. ET5 og EL7 ble de to første bilene med 5 stjerner i 2023-testene.


Det blir kanskje litt feil å si at det har gått inflasjon i 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest, for det er først og fremst bilprodusentene som har laget enda mer krasjsikre biler. Og det er utelukkende positivt.

Det redder mange liv, faktisk hver eneste time her i Europa, men skal man nå det ambisiøse målet om at ingen skal miste livet i trafikken må det gjøres langt mer.

Mye takket være Euro NCAPs tester har bilene her i Europa blitt de som takler kollisjoner på en sikrest måte, og nå skrur de til skruen enda et hakk. Testene anno 2023 har nemlig blitt enda tøffere.

Den europeiske testorganisasjonen som også Statens vegvesen er en del av retter nå blikket mot de mer sårbare av de i trafikken, og håper dette fører til at bilprodusentene installerer utstyr som tar hensyn til barn, syklister og andre som er ekstra sårbare.

Sagt på en annen måte ‒ skal produsentene få de høythengende 5 stjernen må bilene oppfylle kravene til en enda strengere testprotokoll.

Det handler altså om aktiv sikkerhet rundt passasjerer og sårbare brukere når det oppstår en ulykke, og aller helst skal systemene reagere så raskt at en potensiell ulykke blir forhindret. Om den først skjer, skal også bilene kunne gi omfattende informasjon til de som rykker ut til denne. Tiden er som kjent livsviktig når det kommer til alvorlige ulykker.

Så spenningen er selvsagt ‒ håndterer bilene anno 2023 også disse like godt som de håndterte 2022-testene til Euro NCAP?

Ilddåpen gikk til nykommeren Nio, og de som går for den nye sportslige sedanen ET5 eller SUV-modellen EL7 kan være sikre på at de sitter i en veldig sikker bil.

For selv med de aktive sikkerhets-scenariene, bil-til-motorsykkel, bil-til-bil kryssing, bil-til-bil front mot front, døråpning og tretthetsvarling, levert både Nio ET5 og Nio EL7 overbevisende.

Eller som Euro NCAP selv sier ‒ eksepsjonelt.

Nå var ikke alt 100 prosent, og Euro NCAP sier at de har litt å gå på når det kommer til ting som for eksempel bil-til-bil-kryssing ved høyere hastigheter ‒ men Nio legger likevel listen skyhøyt for de neste bilene som skal gjennom testkverna.

Begge bilene har også et avansert eCall-system, som varsler nødetatene ved en eventuell kollisjon. Bilen har også et system som setter bremsene på etter en kollisjon, for å unngå sekundære kollisjoner. Nio demonstrerte også at hvis noen av bilene kom i vannet, ville dørene og vinduene forbli funksjonelle lenge nok til at passasjerene kunne rømme.

Så ja, det er virkelig noen tøffe tester Euro NCAP har innført.

Nio imponerte stort krasjtesten som er blitt langt tøffere i år. (Fotos: Euro NCAP)

‒ Etter hvert som den nye vurderingen blir tøffere, kan det være litt skremmende å være blant de første bilene som testes. Nio har imidlertid tatt utfordringen og oppnådd to 5-stjerners resultater, noe som understreker de store ambisjonene som merket har, sier en åpenbart imponert Michiel van Ratingen, generalsekretær Euro NCAP.

‒ Sikkerhetsteknologier blir komplekse, men jeg vil forsikre forbrukerne om at Euro NCAP vil fortsette å forutse og tilpasse seg endringer i rangeringsordningen vår, og utfordre bilprodusentene til å sikre at sjåfører – og trafikantene de samhandler med – tilbys de sikreste mulige kjøretøyene.

Euro NCAP sier at Nio er en av de første produsentene på markedet som har en lidar-sensor med ultralang rekkevidde på taket, noe både ET5 og EL7 er utstyrt med. Her krasjes den førstnevnte:

Dette er en av neste generasjons sensorer som vil bli brukt for å levere automatisert kjøring i framtiden, men allerede i dag drar førerassistentene til de to bilene nytte av dette. Det hjalp altså Nio til full pott.

Den karakteristiske sensoren er takmontert over frontruten i det Nio kaller vakttårnposisjonen, som gjør at sensoren kan operere over lang rekkevidde, noe som bidrar til ytelse i høy hastighet ved å gi bedre utsikt over veien foran.

Resultatet er altså 5 stjerner, både for ET5 og for Nio EL7 ‒ bilen som er avbildet under.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter