Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service.


Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med globale ambisjoner først tar steget til Norge, før de deretter setter kurs for resten av verden. Nio er en slik.

Dette unge bilmerket har en litt annerledes forhistorie enn mange av de andre, for bak dette står det en internett-gründer.

-->
William Li startet opp sitt første nett-selskap i 1996, noe som igjen resulterte i selskapet Bitauto i 2000. Dette var en plattform for ting som service og markedsløsninger samt en nyhetsside, og la grunnlaget for det som skulle komme.

I 2013 solgte Li selskapet, noe som også førte til at han fikk store nok finansielle muskler til at han kunne opprette et selskap med tanke på elbiler. Deretter overtalte han en rekke tech-tungvektere til å investere i NextEV som det het, og det toppet seg da nettgianten Baidu ble med på laget.

Dette var på samme tid som tidligere FIA-sjef Jean Todt og den spanske forretningsmannen Alejandro Agag planla formel E, en helelektrisk versjon av formel 1.

NextEV ble tittelsponsor for det kinesiske laget i formel E, og kjøpte deretter laget to år senere. Dermed startet de med å utvikle elektriske drivverk.

Dette feiret de med å lage en elektrisk superbil kalt EP9, et monster med en elmotor på hvert av hjulene med totalt 1.341 hestekrefter. Det er viktig, for det gjør EP9 til en såkalte megabil ‒ 1 megawatt.

EP9, Electric Performance 9, er en ren banebil, så ingen av bilene er så langt registrert for vanlige veier.

Selskapet hadde da blitt døpt om til Nio, og den første vanlige elbilen dukket opp i 2018 ‒ SUV-modellen Nio ES8. Ja, Electric SUV 8, hvor tallet står for hvor i modellserien bilen befinner seg.

I 2021 tok Nio det første steget ut i verden, og det førte de altså til Oslo og Norge.

Det første internasjonale Nio House ble åpnet på Karl Johan i september i fjor, og siden har de også introdusert den første Swap-stasjonen som befinner seg i Lier mellom Oslo og Drammen. Dette åpner for å bytte til et fulladet batteri på bare noen få minutter.

Nå er den tredje norske milepælen unnagjort ‒ det første servicesenteret.

Ikke overraskende ligger dette i Oslo, mer eksakt på Ensjø hvor mange bilmerker er på plass, og senteret inkluderer også et utleveringssted og det er også mulig å prøvekjøre biler derfra.

Servicesenteret huser også den mobile serviceavdelingen, for Nio har også en slik. Her rykker Nio enkelt og greit ut til de som trenger hjelp, og den mobile avdelingen har en spesialutstyrt Nio ES8 for den jobben.

Nio har siden 2018 produsert rett i overkant av 200.000 biler, og lager i dag modellene ES8, ES6, EC6 og ET7. For et par uker siden gikk også ET5 inn i produksjon.

Her hjemme handler det fortsatt kun om ES8, som nå nærmere seg 600 eksemplarer med norske skilt.

Den neste som kommer er ET7 som etter planen skal være på plass i siste kvartal, før ET5 skal dukke opp i Norge neste vår.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter