Audi har tidligere vist oss fire elbiler som skal i produksjon, og nå vet vi også hvordan den femte ser ut ‒ en Q4 e-tron.
Akkurat for ett år siden, under Genève Motor Show, var det duket for en historisk pressevisning hos Audi. De hadde nemlig tatt med seg en bil som skal lede merket inn i den elektriske tiden ‒ e-tron.
De fire ringene prøvde å holde bilen litt «hemmelig», og pressen og deretter de besøkende på bilutstillingen i Sveits måtte nøye seg med å studere en e-tron i kamuflasjedrakt.
Nå er 2019-utgaven av Genève Motor Show i gang, og vi kan trygt slå fast at mye har skjedd i løpet av ett år.
Audi har for lengst lansert den første elbilen kum kalt e-tron, og denne er nå på vei ut til kundene.
De har også vist oss en e-tron Sportback, en e-tron GT samt en Q2L e-tron spesielt laget for det kinesiske markedet.
Sportback kommer allerede senere i år, mens GT-versjonen som lages på Porsches elplattform kalt PPE er planlagt til andre halvdel av 2020.
Da skal de også komme med modellen de nå viser fram.
Under årets Genève Motor Show dropper Audi kamuflasjen, og viser oss hvordan Q4 e-tron kommer til å se ut.
Nemlig slik:
Dette er en konseptversjon, så sluttproduktet vil nok ikke være helt identisk med denne. Men de store linjene blir slik som konseptmodellen er.
Q4 e-tron er satt sammen på Volkswagen-gruppens (VAG) MEB-plattform, og har et 82 kWh stort batteri som lar den rulle rundt 450 kilometer uten påfyll.
I størrelse plasseres Q4 seg logisk nok mellom Q3 og Q5, og den kommende elbilen er 4.59 meter lang, 1,90 meter bred og 1.61 meter høy. Altså en stor kompaktbil, om det er noe som heter det.
Til sammenligning måler e-tron hele 4,9 meter, og er dermed kun noen centimeter kortere enn Q7 og Q8.
Innvendig åpner derimot MEB-plattformen for enda bedre plassutnyttelse. Akselavstanden for Q4 e-tron er nemlig på hele 2,77 meter, og bør by på en romslig kupé med god benplass.
Rent teknologisk byr den elektriske Q4 på stort sett det samme som e-tron, men den kommer også med noen nyheter.
Head-up-displayet byr for eksempel på en ny funksjon ‒ utvidet virkelighet (AR). Det kan vise viktig grafisk informasjon, som for eksempel retningspiler ved navigasjon, direkte i veibanen foran bilen.
Den er selvsagt utstyrt med en berøringsskjerm, og denne er vridd mot føreren og måler 12,3 tommer.
På utsiden følger Audi det designmessige sporet de har startet på med e-tron, og den får også 4-hjulstrekk. Men den er ikke en tradisjonell quattro, for for- og bakakselen drives av hver sin elektromotor uten noe mekanisk forbindelse mellom akslene.
Konseptmodellen er designet slik at det er den bakre elmotoren som er i bruk i de fleste tilfellene, mens elmotoren foran gir ekstra kraft når det trengs.
Elmotoren bak byr på 204 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm, mens den foran leverer 102 hk og 150 Nm. Den totale systemeffekten blir dermed på 306 hk.
Batteriet kan lades med en effekt på 125 kW, og det vil i så fall ta under 30 minutter å lade den fra 0 til 80 prosent.
Dette er altså den femte elbilen Audi viser fram, og den fjerde som kommer til Europa. Men dette er bare begynnelsen på det den tyske produsenten har på gang.
Innen 2025 skal de ha hele 12 elbiler på markedet, og de ser for seg et salg av elbiler som utgjør en tredjedel av det totale salget.
De fleste vil altså settes sammen på MEB-plattformen til VAG, men noe skal også lages med utgangspunktet i PPE-plattformen ‒ i likhet med den kommende Porsche Taycan.
Q4 e-tron er altså en MEB-bil, og skal etter planen lanseres mot slutten av 2020.
Her er flere bilder:
Følg bil24 på Facebook
Les også: