Annonse
Hjem Elbiler Audi viser elbil med trådløs lading

Audi viser elbil med trådløs lading

Audi tar steget inn i den elektriske framtiden med SUV-modellen e-tron. Neste år følger e-tron Sportback, og deretter venter e-tron GT ‒ en lynrask sportsbil.

La oss ta tallene rundt e-tron GT Concept med en gang. Dette er en 4-dørs coupé med plass til fem personer som måler 4,96 meter med en akselavstand på 2,9 meter, har et lituim-ion-batteri på mer enn 90 kWh, en rekkevidde på over 400 kilometer, og en arkitektur med 800-volt som åpner for lynlading.

Så hva med ytelsene? Jo, elmotorene yter 590 hestekrefter, noe som sender sportsbilen fra 0 til 100 km/t på rundt 3,5 sekunder.

Ønsker du å prøve 0-200 km/t så går det unna på drøyt 12 sekunder, og toppfarten er på 240 km/t. Ingen av de to tingene bør prøves på norske veier, bare så det er sagt.

Saken fortsetter under Annonsen

En ting som ikke er så kult rundt elbiler er kabalen som må kobles til for å lade batteriet. Vi vet at det for lengst har kommet trådløse ladere til mobiltelefonene, så hvorfor ikke elbilene?

Vel, det er også en ting som e-tron Concept introduserer. Audi og andre flinke folk innad i Volkswagen-gruppen har nemlig utviklet en trådløs løsning for konseptmodellen som nå vises fram, og vi snakker om samme løsning som trådløs mobillading ‒ bare i en litt større skala.

Det vil si at de som for eksempel har en garasje kan montere en ladeplate på gulvet der bilen parkeres, og dermed er kabelkrøllet historie. Det er bare å parkere bilen over ladeplaten og bilen lades.

Hastigheten kan dog ikke sammenlignes med kabel, og den trådløse leverer 11 kW ‒ altså rekker bilen akkurat å bli ladet opp i løpet av en natt.

Vi var innom arkitekturen på 800-volt, og dette er altså framtidens løsning. Systemet er så kraftig at det vil ta i underkant av 20 minutter å lade opp rundt 320 kilometers rekkevidde, og det er en utvikling de fleste bør være glade for.

Det er altså hva e-tron GT Concept handler om, og er en forsmak på hva produksjonsmodellen som er ventet i produksjon i 2020 kommer til å by på.

Den kommende elbilen er utviklet i nært samarbeid med et annen medlem i Volkswagen-gruppen, Porsche, og deler dermed en del løsninger og teknologi med den kommende elbilen Porsche Taycan. Også den har 800-volt og rundt 590 hestekrefter, og den bilen skal lanseres sent neste år.

Og selv om de to bilene ikke er veldig like, så minner bakenden til de to slektningene noe på hverandre.

Ikke sant?

Audi e-tron GT er den nederst av de to bilene på bildet, og blir altså Audis tredje helelektriske e-tron-modell som settes i produksjon.

Den har som de fleste moderne elbiler et lavt tyngdepunkt, og som de fleste sportsbilene noen digre dekk og felger. Konseptmodellen er skodd med felger på 22-tommer, og dekkene er formidable 285/30. Lette materialer og aerodynamikken som minner om andre konseptmodeller fra Audi som Aicon og PB18 e-tron sørger for at hele Gran Turismo-pakken blir komplett.

Den er også firehjulsdrevet med motorer både framme og bak, og systemet sender moment ned til alle fire hjulene slik at den også blir en ekte quattro-modell.

Audi lanserte altså sin første e-tron i september, og SUV-modellen er den første i den elektriske køen. For dette er virkelig en kø.

Den neste blir altså e-tron Sportback, før e-tron GT når en forhandler nær deg. Deretter skal det komme ytterligere 9 elbiler fra Audi fram mot 2025, og de vil da ha hele 12 helelektriske modeller i modell-utvalget.

Mange av disse vil utvikles på en helt ny plattform kalt Premium Platform Electric (PPE). Og hvem har utviklet den sammen med Audi?

Jepp, selvsagt Porsche, som også har annonsert en kombicoupé-lignende utgave av Taycan samt en elektrisk satsing som runder 60 milliarder kroner innen 2022.

Ironisk nok kan en av de tøffeste konkurrentene bli bestevennen Audi.

Her er flere bilder av Audis imponerende kosenpt e-tron GT:

[ngg src=”galleries” ids=”35″ display=”basic_thumbnail”]

Følg bil24 på Facebook

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,830FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker