De fleste som lader elbilen hjemme gjør det nå om natten. (Foto: Norsk elbilforening)

Nå lader de fleste om natten

En smart løsning som har kommet når det gjelder hjemmeladingen av elbilen er at ladeøkten kan programmeres i forkant. Ergo kan man lade når strømmen er billigst.


Nesten uten unntak males det også mørke bilder når ny teknologi baner seg vei her i samfunnet. Ja, som den ferske AI-teknologien, hvor noen frykter at datamaskinene skal overta verdensherredømme.

Slik har det også vært med inntoget av elbilene. Tilbake i 2017 bestemte blant annet Storbritannia seg for å forby salg av nye bensin- og dieselbiler i 2040, noe som igjen kan medføre hele 20 millioner elbiler på de britiske veiene. Da gikk alarmklokkene.

For kritikerne var… kritisk, og pekte på infrastrukturen. Mer eksakt strømnettet. De fryktet at hele nettet ville bryte sammen om mange ladet på samme tid, og det er i så fall krise.

Men er det en ting vi mennesker er flinke til så er det å komme opp med løsninger, og sju år senere har to ting brøytet seg vei som bøter på strømtoppene. For det første kan de aller mest moderne elbilene nå levere strøm tilbake til nettet, og for det andre så er det nå mulig å styre ladingen.

Det første er fortsatt i startgropen, men det andre er nå den vanligste lademåten i elbilhovedstaden Norge. Det viser nye tall fra Norsk elbilforening.

For den ferskeste utgaven av undersøkelsen kalt Elbilisten viser at tallet som gjør nettopp dette har steget fra 55 til 70 prosent på to år. Og denne ladeløsningen har fått god drahjelp av, ja, nettopp en strømkrise.

Svindyr strøm har nemlig lært opp elbilistene, og 71 prosent oppgir at billigere strøm er årsaken til at de velger å lade om natten.

– Det er bra ‒ og absolutt forståelig at elbilister styrer tidspunktet for ladingen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

‒ Alt har blitt dyrere, og vi har erfart at strømprisen kan svinge til skyhøye nivå.

Den store fordelen med å styre tidspunktet for ladingen av bilen er at man kan følge med på strømprisene, og dermed spare penger på å lade når det er billigst.

Det finnes også noen appløsninger som har automatisk styring av ladingen på tidspunkter med lav strømpris.

– Folk bør også være kjent med at dersom man bruker mye strøm på en gang, blir nettleien dyrere, sier Bu.

Dermed er det smart å flytte ladingen av elbilen til tider på døgnet der man ellers bruker lite strøm, noe altså mange gjør. I tillegg oppgir en av tre elbilister at de ikke ønsker å belaste strømnettet på dagtid.

Elbilforeningen sier at majoriteten av de som har svart foretrekker å programmere tidspunkt for lading via bilens meny, eller via bilens offisielle app.

Nest mest populært er den manuelle løsningen ved å sette inn og dra ut kabelen selv, mens en del også styrer ladingen via hjemmeladeboksen.

De fleste som lader elbilen hjemme gjør det nå om natten. (Foto: Norsk elbilforening)

Som vi vet advarer myndighetene oss om å lade for eksempel en mobil på natten grunnet brannfare, og de som fortsatt bruker vanlig stikkontakt til elbilladingen må være ekstra varsom og bør selvsagt ikke lade bilen når alle sover.

– Lader du om natta er det ekstra viktig å følge Elbilforeningens råd om å bruke hjemmeladeboks, noe de aller fleste elbilister heldigvis gjør. Da er det enkelt å lade trygt, slår Christina Bu fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter