Siden 1998 har Norge hatt førerkort i kredittkortstørrelsen, selv om noen faktisk også har en eldre litt større type førerkort. Disse lever dog på lånt tid, for når vi går inn i 2023 blir de rosa lappene ugyldige. Mer om det litt lenger ned.
For nå kommer det et helt nytt sertifikat som fortsatt beholder sin kredittkortstørrelse, men resten av det nye førerkortet er ganske så nytt.
-->
‒ Alle som bestiller nytt førerkort vil fra 1. september i år få førerkort med ny design, sier senioringeniør John Erik Kristiansen i Statens vegvesen.
‒ Det nye førerkortdesignet gir økt sikkerhet mot forfalskning og er lettere å kontrollere. Kortet er produsert i polykarbonat og har samme format som dagens førerkort.
Rent teknisk er det lagt inn flere sikkerhetselementer i det nye førerkortet, og Statens vegvesen forklarer at det nye blant annet inneholder et optisk variabelt sikkerhetselement, sikkerhetsmønster, unikt serienummer og en QR-kode.
Og ja, ikke minst en hyllest til den kvenske befolkningen.
For i mikroteksten på baksiden av førerkortet finner man nå Kvenfolkets sang som heter «Hyvän illan». Det betyr «God kveld» på norsk, så her hilser bokstavelig talt Vegvesenet det nye førerkortet velkommen.
‒ Førerkortet har ny design med nasjonalmerket plassert i øverste venstre hjørne og er trykt med et optisk variabelt blekk som skifter fra grønt til blått ved å betrakte kortet fra forskjellige vinkler, forklarer John Erik Kristiansen.
‒ På forsiden av førerkortet vil det være to identiske bilder, ett i liten og ett i større utgave av innehaver. Dette skal bidra til enklere kontroll av kortets ekthet.
Nå fører ikke det nye sertifikatet med seg et krav om at alle må fornye førerkortet, for de som har slike i kredittkortstørrelsen vil fortsatt kunne benytte seg av disse.
Men for de som har de litt større rosa plastlaminerte papirførerkortene kalt Wien-modell må booke seg en time på trafikkstasjonen. Disse går nemlig ut når vi trår inn i 2023, selv om det faktisk står på førerkortet at det er gyldig i 100 år.
Førerkortene:
Wien-modell 1: Et rosa plastlaminert papirførerkort i A7-format produsert fra 1979 til 1989.
Wien-modell 2: Et rosa plastlaminert papirførerkort i A7-format produsert fra 1989 til 1997.
EØS-modell 1: Kredittkortstørrelse hvor format, materiale og layout var fastsatt av EU. Grafisk utforming var nasjonal. Produsert fra 1998 til 2013.
EØS-modell 2 (N5): Produsert fra 2013 til 2018.
EØS-modell 3 (N6): Produsert fra 2018.
Digitalt førerkort: Kom i 2019, og Norge var det første landet i Europa som tok dette i bruk.