Nå kommer Geely-merket til Norge

Volvos eiere har også et eget bilmerke, og det finner nå veien til Norge og Europa.


Ok, dette kan bli litt forvirrende, så lar oss klare opp i to ting med en gang. Geely-gruppen er konsernet som eier en rekke bilmerker, inkludert Volvo, Polestar, Lotus og Lynk & Co, mens Geely Auto er bilmerket de etablerte da de tok sitt første steg over i bilindustrien.

Geely-gruppen startet nemlig sitt eventyr med noe helt annet, mer bestemt kjøleskap. Det skjedde i 1986.

-->
Det var de så flinke til at ambisjonene raskt vokste, og motorsykler var det neste steget. Det ga mersmak, og dermed etablerte de sitt eget bilmerket kalt Geely Auto i 1997. Og siden har det bilmerket blitt ganske så svært hjemme i Kina.

I 2021 ble det solgt hele 3,5 millioner såkalte nyenergi-biler (NEV) i Kina, og kjente merker som BYD og Xpeng var blant de mest populære. Men det kinesiske merket som selger aller flest nybiler er Geely Auto, som solgte hele 1,33 millioner biler i 2021.

Ja, det er til og med mer enn Tesla, som nesten klarte å nå 1 million solgte nybiler i fjor.

Geely Auto har stort sett fokusert på sitt hjemlige marked, men den tiden er det nå slutt på. For nå slår de følge med kinesiske merker som BYD, Xpeng og Nio over til Europa ‒ og mer bestemt; Norge.

For Gill Gruppen blir nå den aller første distributøren av elbiler fra Geely Auto i Europa, og her snakker vi altså om gruppen som allerede har en rekke bilmerker som Subaru, MG, Ssangyong, Seres og DFSK.

Det er Autoindustri, et annet salgsselskap innenfor Gill Gruppen, som blir ansvarlig for salg og markedsføring av Geely Auto.

‒ For meg som eier er det svært gledelig å benytte firmanavnet Autoindustri i forbindelse med en så betydningsfull aktør som Geely, sier Gill Gruppens eier, Nils Petter Gill.

Daglig leder blir Christian Stenbo, som forventer oppstart allerede i løpet av året.

– Europa, og da spesielt Norge, er et viktig marked for Geely Auto ‒ og vi vil dermed ha den nødvendige prioriteten som skal til for å kunne få levert de første bilene til sluttkunde allerede i år, sier en spent Stenbo.

Muligheten til en skikkelig lynoppstart kommer gjennom å utnytte eksisterende nettverk.

– Vi ønsker nå dialog med både Gill Gruppen sitt eksisterende forhandlernettverk så vel som mulige nye samarbeidspartnere i hele Norge, sier Stenbo.

Så hva kan vi vente oss?

Jo, den første elbilen som setter kurs for Norge blir Geely Geometry C, en ganske så kompakt bil på størrelse med en Mercedes A-klasse.

Dette er en kompakt SUV-crossover som har en oppgitt rekkevidde på 460 kilometer, men det kommer også en rimeligere utgave med en rekkevidde på 350 kilometer.

Geometry C som er 4,43 meter lang har selvsagt den moderne teknologien som vi forventer av en elbil anno 2022, og Gill Gruppen sier at bilen skal «få en meget konkurransedyktig pris til tross for et svært omfattende utstyrsnivå».

Den norske gruppen har da også stor tro på at det nye merket vil betydelig tilvekst til gruppens resultater.

‒ Vi skal bidra i betydelig grad til at forbrukerne skal gis muligheten til å kunne ta gode, økonomiske og miljømessige beslutninger ved valg av bil, sier konsernsjef i Gill Gruppen, Leif Madsberg.

‒ Vi har et godt spekter av modeller, og Geometry C vil passe godt inn. Allerede fra i år vil gruppens bilimport være 100 prosent elektriske kjøretøy.

Geely Geometry C kommer enten med et batteri på 53kWh eller 70 kWh, og har 201 hestekrefter.

Og slik ser elbilen som blir en ny konkurrent til biler fra Xpeng, Nio og BYD her i Norge, ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter

Les også