Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) slår fast at mange hentet ut sin nye bil i juli, en normalt stille måned for nybilselgerne. For det var alt annet enn stille hos de i forrige måned.
Totalt ble det registrert 9.563 nye personbiler, noe som var solide 3.107 flere enn samme måned i fjor. Og nå handler det nesten utelukkende om elbiler.
For av de nye bilene var hele 9.291 helelektriske, noe som gir en prosentandel på 97,2 prosent i årets store feriemåned. Det er ny rekord, ja, også ny verdensrekord.
– Juli kan ofte være en stille måned i bilforretningene, forklarer OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
– Men i år har mange vært hos forhandlere for å hente ut sin nye bil, og vi ser en viss optimisme i markedet. At det kan komme enda en rentesenkning, i kombinasjon med mange pågående kampanjer og et bredt bilutvalg til gode priser, har fått mange til å realisere bilønsket sitt nå.
Han legger til at mange av de nye bilene som ble registrert i forrige måned gjerne er bestilt for en god stund siden, men registrert og utlevert i juli. For det er fortsatt ventetid på mange bilmodeller, opplyser OFV.
Totalt er det etter årets sju første måneder registrert 85.079 nye personbiler, og OFV sier at dette er 25,6 prosent flere enn i samme periode i fjor.
Det ble altså satt elektrisk rekord med en andel på over 97 prosent, men også totalt i år handler det stort sett om elbiler. De står med en andel på 94 prosent ved inngangen til august, mens elbilandelen for samme periode i fjor lød på drøyt 85 prosent.
– Folk er mer villige nå enn tidligere til å investere i ny bil, sier Solberg Thorsen.
– Og vi har fått et langt bredere utvalg av nye biler fra rundt 500.000 kroner og helt ned til 300.000 kroner. Det er mange fine biler i ulike klasser og karosserityper, som både passer folks behov, ønsker og lommebok.
Heller ikke juli bød på noen overraskelser når det kommer til de mest populære nybilene, for på topp tronet nok en gang Tesla Model Y. Den var dog ikke like suveren som den har vært i noen av månedene, og markedsandelen lå «kun» på 7,5 prosent.
Topp 6 nybiler i juli:
- Tesla Model Y: 715 registreringer
- Skoda Enyaq: 574
- Volkswagen ID.4: 408
- BYD Sealion 7: 380
- Volvo EX40: 310
- Volkswagen ID.7: 295
Her den nest mest populære i forrige måned:

Blant merkene er det fortsatt de godt kjente som dominerer, men vi finner også noen litt nyere. BYD var for eksempel det 8. mest populære i forrige måned med et salg på 462 biler.
Topp 6 bilmerker i juli:
- Volkswagen: 1.116
- Volvo: 888
- Skoda: 885
- Tesla: 838
- MG: 551
- BMW: 532
– Den økende konkurransen fra kinesiske bilmerker og modeller er tydelig både i Europa og her hjemme, sier Solberg Thorsen.
– Vi er et lite land, og det er ikke Norge som drar opp salget i Europa. Men at vi er et viktig marked, også for kineserne, er det ingen tvil om. Vi er tross alt elbil-land nummer én i verden.
Over i USA har som kjent president Donald Trump raslet med toll-sablene, og da vi bikket inn i august ble det klart at det blir 15 prosent toll på alle varer fra USA. Dette treffer selvsagt også europeisk bilproduksjon og salg, og høyere tollsatser kan føre til ekstrakostnader.
– For både europeiske og asiatiske bilprodusenter vil det ha stor betydning om de kan utvide salget i andre markeder, altså større salg i områder uten tollbarrierer. Kampanjetrykket kan også økes, noe som antakelig vil koste mindre enn å si opp folk og legge om produksjonen. Det vil også gjelde Kina-biler, sier Solberg Thorsen, som ikke tror høstens stortingsvalg vil få særlig innvirkning på nybilsalget.
– Akkurat nå ser det ikke ut til at vi får regjeringsskifte, selv om ting kan snu raskt. Men avgiftspolitikken ligger nok relativt fast, og selv om vi skulle få et regjeringsskifte, så tror jeg det i liten grad vil få konsekvenser for bilavgiftene, sier han.
Enda et rentekutt kan derimot få betydning for nybilsalget.
– Med dagens fart i nybilsalget ligger vi godt an i forhold til vår prognose på mellom 140.000-150.000 nye personbiler i 2025. Får vi et nytt rentekutt vil det kunne bidra positivt, avslutter OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
Les også: