I mars i fjor var det tilnærmet panikktilstander i det svenske nybilmarkedet.
Det var nemlig den aller siste måneden før svenskene innførte et nytt klimabonus-program der nye biler som slipper ut mer enn 60 gram CO2/km blir straffet i forhold til de mer miljøvennlige.
-->
Det ble registrert nærmere 50.000 nye biler i mars 2021, drøyt 20.000 mer enn normalt.
Planen var, og er fortsatt, at miljøbiler skal utkonkurrere andre biler på pris, og det svenske regjeringen har videreført incentivene i år.
Og det hjelper åpenbart, for svenskene kjøper stadig flere elbiler.
Ifølge Trafikanalys er det fra januar til mars i år nyregistrert rundt 20.000 elbiler, mens antallet bensinbiler ligger på rundt 17.000. Så 1-0 til elbilene der.
I mars ble det nyregistrert 29.893 personbiler i Sverige, og 9.300 av disse var elbiler. Dermed var rundt en av tre nye biler helelektriske.
Ser man utviklingen siden mars 2021, den siste måneden før den nye klimabonusen, har elbilene en ganske så vill utvikling i Sverige. Registreringene av disse har nemlig økt med 253 prosent, mens for eksempel ladehybridene har gått ned med 54 prosent.
Det er fortsatt Volvo som regjerer på hjemmebane i Sverige, noe de har gjort i mange tiår. Men nå må de faktisk se opp.
Den mest registrerte nybilen i mars var Volvo XC40 med 1.548 registreringer, ifølge Mobility Sweden. Men nå følger det ikke lenger et par Volvo-modeller, slik som har vært vanlig.
For den nest mest registrerte nybilen så langt i 2022 er Kia Niro med totalt 3.291 biler, noe som er 642 færre enn XC40 så langt i år. Den tredje mest populære modellen er Volvo XC60, som står bokført med 3.200 biler i løpet av årets tre første måneder.
En ekte norsk favoritt, Tesla Model Y, rører også på seg over grensen. Den rimeligste SUV-modellen til det amerikanske elbilmerke var Norges klart mest populære i mars med 3.305 biler, og Sverige fulgte opp med 1.363 Model Y. Det gjorde modellen til Sveriges nest mest populære i mars, kun slått av XC40.
Og det popper stadig opp flere elbiler på topp-20-listen i Sverige, hvor både Volkswagen ID.4 (906 registreringer i mars), Polestar 2 (505), Tesla Model S (990), BMW i3 (373) og Nissan Leaf (402) er blant de 20 mest populære nybilene i Sverige så langt i år.
Så hvor er Volvos første rene elbilmodell, C40?
Jo, pussig nok er den helt nede på 77. plass med kun 230 nyregistreringer, og det er faktisk plassen foran en annen velkjent elbil her i Norge ‒ Hyundais Ioniq 5 som står med 232 nyregistreringer så langt i år.
Her hjemme var det kun en av de 20 mest populære nybilene i mars som ikke kommer som en elbil, og det var Toyota Rav på 19. plass med 130 nye biler i forrige måned.
Snart er dens helelektriske søster, Toyota bZ4X, på plass, og den kan faktisk skyve den aller siste ikke-elbilen ut av topp-20-listen i Norge.
Les også: