Ford fullfører dermed sin imponerende elektriske trippel. Ford Mustang Mach-E rettet mot personbil-markedet er allerede på plass, Ford F-150 Lightning rettet mot pickup-markedet gikk inn i produksjon for noen dager siden, og Ford E-Transit rettet mot varebil-markedet er nå på vei.
Det setter mange pris på. For:
-->
– Det har vært en helt fantastisk pågang i Norge siden vi åpnet for bestilling av nye E-Transit, og en stor andel av de 5.000 kundeordrene som er mottatt for Europa, er fra norske kunder, sier Per Gunnar Berg.
‒ De første kundeutleveringene starter i juni, og i løpet av de neste månedene vil flere hundre få levert sitt helt nye helelektriske nyttekjøretøy som leverer på et helt nytt nivå i segmentet – både når det gjelder kjøreopplevelser, nyttelast, rekkevidde og eierskapsopplevelse, legger en strålende fornøyd administrerende direktør i Ford Motor Norge til.
Fords nyttekjøretøyavdeling har på gang en vanvittig satsing når det kommer til den helelektriske utgaven av det som er verdens mest solgte varebil. Ikke bare runder rekkevidden 300 kilometer for enkelte utgaver, Ford byr på vanvittige 25 varianter av E-Transit. Jepp, over to dusin.
El-varebilen blir tilgjengelig som varebil, dobbelkabinvarebil og chassis med påbyggingsmuligheter, og alle er tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5 - 4,25 tonn.
Den er også mulig å få med Pro Power Ombord, noe som bilen til en energikilde hvor utstyr og verktøy kan lades eller driftes med inntil 2,3 kW (2.300 W).
Nå er det heldigvis litt enklere å velge utstyrsgrad, for her nøyer Ford seg med to utgaver ‒ Base og Trend. Ford Norge understreker at begge kommer med et utstyrsnivå som er langt høyere enn dagens dieselvariant.
Vanligvis blir varebilene snytt for utstyr som vanlige biler har, men mange av de moderne løsningene som nå er tilgjengelig finner faktisk veien inn i E-Transit. Det betyr blant annet en berøringsskjerm gjennom den seneste utgaven av infotainmentet til Ford, mange førerassistenter inkludert et 360 graders kamera og trådløs oppdatering av programvaren.
Og den bør også være ganske så skreddersydd de norske kundene.
For Ford Norge har vært involvert i utvikling, og spilt inn både råd og ønsker til Ford underveis. Som takk for innsatsen finner altså noen av de første bilene som blir produsert i Tyrkia nå veien til vårt lille kongerike, og Ford har ikke uventet store forventninger til den nye helelektriske varebilen.
– E-Transit er et kvantesprang for nyttekjøretøyeiere med sin helelektriske drivlinje, kompromissløse kapasitet og integrert støtte for Ford Pros økosystem, sier Hans Schep, general manager i Ford Pro Europa.
‒ Den vil øke deres produktivitet på vei mot en fullstendig helelektrisk nyttekjøretøyflåte. Det er blitt et svært fristende tilbud for bedrifter over hele Europa.
Her er bilder av den tredje i rekken av svært viktige elbiler fra Ford, E-Transit: