Q8 blir den sjuende modellen som også kommer som plug-in hybrid, og storesøster Q8 60 TFSI e quattro kan skilte med hele 462 hk. Men den elektriske rekkevidden er ikke blant de aller lengste.
Det går unna i svingene hos Audi, som i fjor sommer lanserte et nytt ladbart hybridsystem. Siden har en rekke modeller blir utstyrt med dette, og den siste i rekken er SUV-flaggskipet Q8.
Den nesten fem meter lange bilen får et noe oppgradert hybridsystem i forhold til det som Q7 kom med, noe som betyr en ny batteripakke som både er større og mindre.
-->
Større i form av mer kWh, mer eksakt 0,5 mer enn Q7 og på totalt 17,8 kWh. Mindre i form av at batteriet er mer kompakt og veier rundt 40 gram mindre. Batteriet er for øvrig plassert i bunnen av bagasjerommet, som lyder på 505 liter og som kan økes til 1.625 liter om bakseteryggen legges ned.
Og skal en stor SUV som Q8 holde tritt med den elektriske rekkevidden til moderne ladbare hybrider trenger den et størst mulig batteri. Q8 55 TFSI e quattro har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 47 kilometer, mens den kraftigere Q8 60 TFSI e quattro klarer 45 kilometer.
Batteriet kan lades med en effekt på 7,4 kW, noe som betyr fullt batteriet på rundt 2,5 timer.
Hybridsystemet gir også Q8 med en 3-liters TFSI-motor nye krefter. V6-motoren yter i utgangspunktet 340 hk med et dreiemoment på 450 Nm, men i 55-versjonen av Q8 e øker dette 381 hk og 600 Nm. Denne klarer 0-100 km/t på 5,8 sekunder.
Q8 60 TFSI e quatrro kan skilte med 462 hk og 700 Nm, og gjør sprinten på 5,4 sekunder. Elmotoren klarer en toppfart på 135 km/t, mens toppfarten for begge utgavene er på 240 km/t.
Audi har også koblet hybriddriften til navigasjonen, noe som gjør at bilen selv kan kalkulere hvordan den skal fordele den elektriske kraften gjennom hele turen. Her kan den for eksempel spare og lade opp bilen på landeveien, og bruke den elektriske kraften når den kommer inn i urbane strøk.
Hybriden byr på tre innstillinger som også lar føreren bestemme litt, de selvforklarende Auto, Hold og Charge. Hybriden regenerer kraft ved bremsing, og alt under 0,3 g med oppbremsing tar elmotoren seg av. Altså det meste av bremsing under normal kjøring.
I tillegg byr også hybridversjonene på sju kjøremoduser som stiller inn alt fra motor, den 8-trinns tiptronic-kasse, luftfjæringen og servostyringen. Disse er comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad og allroad.
Audi har selvsagt litt dårlig samvittighet overfor Q7 TFSI e quattro, så de vil oppgradere denne modellen slik at den også har de samme hybridløsningene som nå Q8-modellen kan by på.
Tyskerne melder at de ladbare hybridversjonene av Q8 skal være på plass før vi går inn i 2021, men hva den lander på av norske priser er ikke kjent. En «vanlig» Q8 starter på 1,17 million kroner her i Norge.
Her er flere bilder av Q8 med 462 hk, mer bestemt Q8 60 TFSI e quattro: