Det kommer kanskje som en overraskelse, men Toyota bygger faktisk
ikke alle sine egne biler. Toyota Proace er et slikt eksempel. Den har flere tvillingsøstre, og både Peugeot, Citroën og
Opel har biler som er basert på den samme oppskriften som Proace ‒ som er produsert
av den franske PSA-gruppen.
ren elbil ‒ akkurat som PSA også vil gjøre med en rekke andre modeller. Både Peugeot Expert, Peugeot Traveller, Citroën Dispatch,
Citroën SpaceTourer, Opel Vivaro og Opel Vivaro Life blir elektrifisert, samt
de større Peugeot Boxer Electric og Citroën Relay Electric. På toppen av dette kommer også PSA med nye helelektriske modeller
av Partner Electric og Berlingo Electric, og disse kommer både fra Peugeot,
Citroën og Opel og dermed også Vauxhalll i Storbritannia. Ja, det er mulig å bli forvirret av mindre! Den reelle rekkevidden for alle disse er ikke kjent, men den
mer urealistiske NEDC-rekkevidden er oppgitt til 225 kilometer for de to største
modellene av Boxer Electric og Relay Electric og 270 kilometer for de to minste
av disse. Så da har vi iallfall et utgangspunkt for den elektriske
Proace, som altså ikke har fått en offisiell rekkevidde ennå.
segmentet for middelsstore varebiler, og det er ventet at den selger rundt 30.000
enheter i Europa i 2019. Elbilversjonen skal komme til salgs neste år, og da introduserer også Toyota en ny versjon av den mer kompakte Proace City. Denne kommer deretter i elektrisk drakt i 2021. Toyota har til nå fokusert på hybrider framfor elbiler, men
har nå nådd målet på 50 prosent hybridmodeller i Europa. De retter nå blikket mot elbiler, og tidligere i sommer inngikk
de blant annet en stor avtale med det kinesiske elbilselskapet BYD. Dette skal allerede
neste år føre til elbiler i det kinesiske markedet med Toyota-merket på
panseret. Toyota inngikk tidligere i sommer et dypere samarbeid med
Subaru om å lage elbiler, og har også inngått en stor kontrakt med batteriprodusenten
Catl.
Panasonic, og de to stiftet tidligere i år et selskap som skal produsere
batterier både til Toyota og de to partnerne Mazda og Subaru. I tillegg har den japanske giganten forsket på
faststoff-batterier siden 2014, en batteritype som har en rekke fordeler i
forhold til dagens litium-ion-batteri. Slike batterier begrenser bruken av stoffer som litium,
kobolt, mangan, nikkel og aluminium, de blir ikke varme, kan lagre mer energi i
gitte volumer, kan lades opp raskere og de kan produseres i forskjellige
former. Toyota sitter på en rekke patenter rundt
faststoff-batterier, og har som mål å komme med slike tidlig i 2020-årene. Men alt dette trenger de altså ikke å bekymre seg over med de
nye Proace-modellene. For de blir som vi nå vet produsert av den franske
PSA-gruppen. Les også:
- Bilen som løftet 911 nærmere banen runder 20 år
- Hybrid superbil gjør 0-100 på 2,5 sekunder
- Skoda elsker politibiler