Nå blir det vanskeligere å få 5 stjerner

Euro NCAP introduserer nå tøffere kollisjonstester.


Antall dødsulykker på veiene i Europa er nesten halvert
siden 2005, og gått fra nærmere 50.000 til rundt 25.000 i 2017.

Noe av æren for dette må tilfalle Euro NCAP, som tester alle
nye bilmodeller som kommer til Europa.

-->
Denne uavhengige organisasjonen deler ut stjerner avhengig
av hvor kollisjonssikre bilene er, og det har nærmest blitt en plikt for de
store merkene å få toppscoren på 5 stjerner. Om ikke det skjer, venter et
dårlig rykte.

Euro NCAP følger med i tiden, og utvikler stadig testene
siden. De har blant annet innført en testkategori kalt AEB Vulnerable Road
Users (AEB VRU), en teknologi som gjør at bilene selv nødbremser om det oppstår
farlige situasjoner som involverer myke trafikanter ‒ eksempelvis syklister.

Bilene som ikke er utstyrt med AEB kan altså bare glemme
toppscoren, så resultatet er at alle nye biler kommer med slik teknologi.

Og nå gjør Euro NCAP det enda vanskeligere å få 5 stjerner,
og skjerper kravene.

Når det kommer til frontkollisjon har de utviklet en ny barriere
som frontkolliderer mot bilene, og via denne ser ikke bare Euro NCAP hvordan
skadene til de i bilene ville blitt, men også skadene til de i det andre kjøretøyet.
For å måle dette har de også utviklet den mest avanserte testdukken så langt,
og den har for sikkerhetsskyld fått navnet Thor.

En annen stor faktor som utgjør trafikkskadde er
sidekollisjoner, og Euro NCAP har utviklet en ny testmetode som tar høyde for slike
kollisjoner. Her er det blant annet viktig for kompakte biler å ha midtplasserte
sidekollisjonsputer som gjør at passasjerene ikke skader hverandre når bilen
treffes av voldsomme krefter sideveis.

Nye biler er fullstappet av teknologi, og Euro NCAP ser også
at noe av dette kan være livsviktig.

Så for første gang vil de bilene som har et nødmeldings-system bli belønnet. Dette er et system som automatisk sender ut nødmeldinger etter en ulykke, noe som igjen fører til at nødetatene raskere vet at det har skjedd en ulykke, og hvor denne er. De mest moderne systemene kan også sende info om hvor mange som er bilen, og annet livsviktig informasjon.

Det tredje området de skjerper kravene på er AEB, altså
dette nødbremsesystemet. Nå vil også Euro NCAP se på om bilene har avanserte
systemer som for eksempel reagerer på kryssende trafikk, og om det er hindringer
når det rygges som gjør at bilen selv bremser opp.

Et annet problem knyttet til trafikkulykkene er at førerne
blir slitene og ukonsentrerte, men også her har bilprodusentene ny teknologi som
kan hjelpe til kalt Driver Status Monitoring. De bilene som automatisk kan
oppdage slitne førere for deretter komme med føreradvarsler, vil dermed bli belønnet
i Euro NCAP’s tester.

I sum vil altså dette gi oss sikrere biler, og for bilene
betyr det at 5 stjerner henger enda høyere.

Her er en video som viser og forklarer nyhetene til Euro
NCAP:

Les også:

Les mer om:

Nyheter