Oslo Motor Show byr også i år på mange nybiler, og her er fire av dem. Voyah Free, Ford F-150 Lightning, Polestar 3 og Nio EL6. (Foto: Voyah/Ford/Polestar/Nio)

Minst 18 nybiler til Oslo Motor Show

Den store bilmessen fortsetter satstingen på nye biler, og det er ventet et aldri så lite inntog av spennende nye biler til årets Oslo Motor Show.


De som har vært så heldige og vært på biltreff eller besøkt bilutstillinger vet at menneskene der er blant de mest folkelige av oss, og du skal lete lenge etter å finne noen som er negativt innstilt. En forklaring er den store lidenskapen, og deler man den er man både smilende, positiv og åpen.

Oslo Motor Show (OMS) har tatt denne holdningen med seg til det som har vokst til å bli et gigantisk motorshow i Skandinavia, og det er godt gjort. For man kan som kjent raskt miste bakkekontakten når man vokser seg store, men OMS har holdt beina godt plantet til messegulvet.

Arrangementet har alltid vært og er fortsatt et samspill mellom de som jobber der, de som arrangerer det og de som stiller ut sine kjøretøy. Og ikke minst mellom Oslo Motor Show og de som besøker det.

OMS nøyer nemlig ikke å følge den samme linjen som allerede har gitt dem suksess, men de vil også utvikle seg videre. Da er det smart å spørre de besøkende om hva de faktisk savner og ønsker.

‒ Det er ikke bare viktig, men helt avgjørende, slår messegeneral Tommy Larssen fast.

‒ Vi sendte ut en undersøkelse til rundt 12.000 av de som hadde kjøpt billett i fjor, og utrolig nok fikk vi 10.000 svar. Der spurte vi også om hva de mener om dette med nybil, og det var et overveldende flertall som mente at dette tilfører utstillingen noe positivt.

Dermed holder de satstingen rundt nybiler på omtrent samme nivå som i fjor, selv om denne delen også utvikler seg.

‒ Publikum kan bare glede seg, og for eksempel er standen til Polestar noe helt unik. Jeg har aldri sett noe lignende, sier Larssen, som har vært på noen utstillinger.

Det svenske elbilmerket har sett hvor stort gjennomslag de kan få på en messe som drar rundt 50.000 besøkende, og har blant annet gjennomført Europa-premiere til Polestar 6 på Lillestrøm. De er også på plass i år, og skal vise oppgarderte Polestar 2, den kommende Polestar 3 og ikke minst Polestar 5, bilen som tidligere er kjent som konseptet Polestar Precept

‒ Både vi og publikum er glade for at vi kan vise fram nybiler, men balansen er selvsagt svært viktig, sier Larssen.

‒ Vi er ikke en nybilutstilling, men en utstilling for alle. Her skal det være en miks av alt, fra mopeder til store lastebiler og alt imellom. Flettingen av alt dette er det viktige her.

Årets Oslo Motor Show som når dette skrives er to uker unna byr altså på en ny runde med nybiler, og det inkluderer åtte merker som har bekreftet at de er på vei til showet.

Her er det også flere merker som har kommet til her i Europa i løpet av de siste årene, men det er kanskje et som er litt mer ukjent enn de andre. Og det er ikke et kinesisk merke, men faktisk et britisk et.

Ineos er best kjent her hjemme for sykkellaget som herjet i Tour de France, men mannen bak det kjemiske gigantselskapet, Jim Ratcliffe, liker også kjøretøy med enda flere hjul.

Han er faktisk så glad i biler og britisk motorindustri at han satt seg som mål å lage en terrengbil slik som den klassiske Land Rover en gang var. Han vil altså ta terrengbilene tilbake dit de hører hjemme, ja, ut i terrenget.

Ratcliffe har ikke kommet dit han er ved bare å drømme, men også gjennom å realisere disse. Så han har fått Ineos Automotive på hjulene, og ambisjonene har vokst i takt med at bilen har nærmet seg produksjon.

Faktisk så mye at merket nå er på plass også i lille Norge, og det fører de også til Oslo Motor Show hvor de besøkende kan sjekke ut den nye bilen med et klassisk design.

Dette er ikke en klassisk Land Rover, men en splitter ny Ineos Grenadier. (Foto: Ineos)

Andre relativt nye merker her i Norge er også på plass, slik som Voyah som skal vise fram sin nye Free-modell som i sommer gjennomførte en liten Norges-turné.

Seres er en annen som dukker opp i det store messelokalet på Lillestrøm, og de knaller til med en oppdatert Seres 3 og Seres 5.

Nio har heller ikke så mange år bak seg her i Norge, men er allerede på plass i markedet med en rekke elbiler. Til OMS tar de med seg de helt ferske elbilene ET5 Touring og EL6.

Ellers er det mange spennende nye biler fra merker som har vært tilgjengelig i en litt lengre periode, men det betyr ikke bare kjente biler.

Ford viser for eksempel en bil som mange venter på, nemlig pickupen F-150 Lightning. Denne kommer til Europa i et svært begrenset opplag, og Norge er utrolig nok prioritert.

En annen bil som vanligvis er forbeholdt USA er Dodge Challenger Hellcat, men også denne skal på messebesøk. Det i form av en spesialutgave som hyller svenske Ida Zetterstrøm som ble europamester i dragracing tidligere i år.

Og ja, det dukker også opp en helt nye Dodge Ram Big Horn som ikke har vært på Norges-besøk tidligere.

Det er bare noen av nyhetene som finner veien til årets Oslo Motor Show, for som du kan se av listen under er det ventet en masse nye biler til 2023-utgaven.

Og det er heller ikke sikkert at denne er helt komplett.

‒ Vi venter fortsatt på tilbakemeldinger rundt et par biler, og vi håper og tror at det ordner seg. Og her snakker vi om to skikkelige karameller ‒ og verdenspremiere, sier en, ja, positiv Tommy Larssen. For slik er jo bilfolket.

Her er listen over nybiler på Oslo Motor Show:

  • Dodge Challenger Hellcat

  • Dodge Ram
 

  • Ford Bronco
 

  • Ford F-150 Lightning
 

  • Ford Explorer
 

  • Ford Ranger Raptor
 

  • Ineos Grenadier
 

  • Nio ET5 Touring
 

  • Nio EL6
 

  • Nissan Ariya
 

  • Polestar 2 (oppgradert)
 

  • Polestar 3
 

  • Polestar Precept, konsept (kommende Polestar 5)
 

  • Seres 3 (oppgradert)
 

  • Seres 5
 

  • Tesla Model 3 (oppgradert)
 

  • Tesla Model Y
 

  • Voyah Free
 

 

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter