Mini med en skikkelig kruttønne


Husker du den lille Mini introdusert i 1959? Tenk deg en slik med over 300 hestekrefter…

2019 er litt av et år for Mini. Det er nemlig 60 år siden bilverden aldri ble helt den sammen, noe en liten tass kalt Mini sørget for.

-->
I likhet med karen med det samme kallenavnet som herjet fotballbanene på 1990-tallet var også Mini en liten tass som var lett å like, og som raskt ble en folkefavoritt.

Selv om den opprinnelige Mini-modellen for lengst er pensjonert, så lever merket i beste velgående den dag i dag.

Nå er merket eid av BMW, og de har store planer for den britiske bilen. Blant annet skal det komme en helelektrisk bil i år, og de har akkurat vist fram en «60 Years Edition» og en John Cooper Works med ny motor.

John Cooper er navnet på de mer potente Mini-modellen, og er en hyllest til den nå avdøde britiske racinglegenden med samme navn. Cooper ble for øvrig tildelt den britiske imperieordenen CBE.

Mini-koblingen skjedde i 1961. Cooper hadde da begynt å bygge formel 1-biler, og var åpenbart lei av de daffe Mini-ene som rullet rundt på veiene. Så han trimmet dem like godt, og den første Mini Cooper så dermed dagens lys.

Den originale «flyvende finnen» i rallysporten, Timo Mäkinen, vant blant annet Rally Monte Carlo med en Mini Cooper i 1965.

Da BMW sikret seg Mini var de raske til å gjenopplive Cooper-navnet, og kjennere vet at en Mini Cooper er en variant med litt mer krefter.

Et hakk over Cooper-versjonen finner vi John Cooper Works (JCW), de mest spreke av alle Mini-ene. Selskapet JCW ble grunnlagt av sønnen til John Cooper, Michael, og de samarbeider med BMW om å utvikle de aller raskeste modellene.

Mini John Cooper Works leverer i dag 231 hestekrefter, noe som bør holde for de fleste.

Men ikke for alle.

For nå har Mini en enda sterkere utgave på gang.

Mini John Cooper Works GP Concept ble avduket på bilutstillingen i Frankfurt høsten 2017, og skulle virkelig vise hvor langt det er mulig å ta en Mini.

Slik ser den ut:

Nå har konseptmodellen mørnet i halvannet år, så nå nærmer også produksjonsmodellen seg. Lansering er satt til 2020.

Og ikke uventet blir Mini John Cooper Works GP den sterkeste modellen i merkets historie, og er utstyrt med en firesylindret motor med Twinpower Turbo-teknologi som gir den over 300 hestekrefter.

– John Cooper Works-signaturen betyr noe helt eget for Mini-fans og lidenskapelige racingentusiaster. Når vi legger til bokstavene GP (Grand Prix), så løftes feststemningen ytterligere et hakk, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Det finnes ikke offisielle bilder som viser hele bilen, men det har kommet noen små smakebiter.

Om vi skal måle etter konseptmodellen kommer GP-modellen til å få et sportslig design. Med store spoilere både foran og bak, en slående takspoiler og omfattende bruk av lette materialer, var det ingen tvil om de sportslige ambisjonene til konseptmodellen.

– Konseptmodellen vitner om hva som er i vente. Mange av designelementene blir å finne på den endelige produksjonsmodellen. Dette blir en sportslig kjøremaskin i sin mest ekstreme form, forteller Tegneby.

Med hjelp av John Cooper Works-ekspertisen skal Mini teste og perfeksjonere modellen på racingbanen fram mot lanseringen, og blant annet må understellet tilpasses den nye motoren.

Også de aerodynamiske egenskaper skal finjusteres mot vekten og støtdemperne, slik at dette blir en skikkelig frekkas slik Mini Cooper var på 1960-tallet ‒ og Mini-spilleren fra Bodø var på fotballbanen på det glade 1990-tallet.

Men ønsker du deg denne lille kraftpluggen må du være raskt ut.

For Mini gjør den eksklusiv, slik de har gjort med tidligere spesialversjoner.

I 2006 bygde Mini 2.000 GP-modeller, og det samme gjorde de med 2. generasjonen som kom i 2013.

Nå slår de til med 3.000 eksemplarer, men tross 50 prosent flere biler blir det tøff kamp om disse små kruttønnene.

– Interessentene til helt nye Mini John Cooper Works GP bør kjenne sin besøkelsestid. Dette blir en av framtidens virkelige Mini-klassikere, spår Tegneby.

Vi tåler vel et bilde til av konseptmodellen vist fram i september 2017, gjør vi ikke?

Ok, her har du den:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

‒ Utfordrende å lage en el-Mini

Dette er et bilde av konseptmodellen av Mini E som ble vist fram i fjor. (Alle foto: Mini)

Les mer om:

Nyheter