Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten.


På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en liten, bensingjerrige og rimelig bil som kunne ta opp konkurransen med nærgående rivaler fra blant annet Volkswagen og Fiat.

Resultatet var en så liten bil at den ble kjent som Mini, og som planen var banet den også vei for bil-revolusjonen i Storbritannia.

I dag handler det ikke lenger om bensin, for nå er det elmotorer som gjelder. Og de gamle klassikerne lever på lånt tid, og vil forsvinne i takt med utslippsforbudene.

Men det finnes løsninger som for eksempel tar den klassiske Mini inn i framtiden, og en slik byr David Brown på. De har nemlig på gang en utgave som heter Mini eMastered.

Dette er en helelektrisk versjon av klassikeren, og markerer også en ny æra for den britiske produsenten. Nå skal det handle om nullutslipp i tillegg til urban kjøreeleganse.

Mini eMastered skal kombinere selskapets ekspertise innen skreddersydd luksus med ikonisk, klassisk bilstil, og det kan vel ikke gå så altfor gæli?

Man tuller selvsagt ikke altfor mye med et ikon som Mini, så David Brown har beholdt den klassiske silhuetten og de store linjene som den originale bilen hadde.

De har blandet denne tidløse estetikken med en elektrisk framdrift, og helelektriske Mini eMastered «redefinerer kjørekunsten for den moderne tidsalder», som de selv sier.

Bilen har faktisk lik vekt som den gamle, 640 kilo, men under skallet har den nye selvsagt en ny drivlinje med en elmotor med 72 kW (98 hk) og 175 Nm. Det gjør at sprinten opp til 100 km/t går på 8,5 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 148 km/t.

De største batteriene i dag ville veid 600 kilo bare de, og det betyr denne elbilen har et ganske lite batteri. Det er mer eksakt på 18,8 kWh, og det åpner for en WLTP-rekkevidde på 177 kilometer. Ikke all verden, men mer enn nok til å fungere som en skikkelig bybil.

Batteriet kan lades opp med 6,6 kW via en ladeport som er på samme sted som det originale tanklokket, og batteriet kan etterfylles på 3 timer.

Mini eMastered er bygd for hånd med sjarmen til den klassiske Mini i bakhodet, mens innsiden selvsagt har fått seg et løft for å møte den moderne tiden med både et integrert infotainmentsystem og støtte for Apple CarPlay og Android Auto.

Og som med alle bilene fra David Brown er det også et ras av skreddersydde alternativer som kundene kan velge mellom, slik at spesialversjonen skiller seg enda mer ut.

‒ Lanseringen av den helelektriske Mini eMastered bekrefter David Brown Automotives utmerkede posisjon som en drivkraft for luksusbilindustrien, sier salgs- og markedsdirektør Michelle Gay.

‒ Det er en iboende utfordring i å elektrifisere en slik ikonisk modell, for å beholde de høye nivåene av pålitelighet, ytelse og kvalitet som kundene våre forventer. Mini eMastered er en form som fanger hjerter og sinn, og den er legemliggjørelsen av vår lidenskap, visjon og forpliktelse til bærekraftig luksus i dag og i framtiden.

David Brown sier at det aller første elektriske eksemplaret av Mini skal være på plass senere i høst, men allerede nå kan du sjekke ut bilen.

Her er bildene av Mini eMastered, og som du ser er den fortsatt veldig sjarmerende:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter