Mercedes skal gjøre London (og verden) sikrere

Det tyske merket skal nå dele trafikkdata med Londons trafikkmyndigheter, noe som er godt nytt kanskje spesielt for de myke trafikantene i metropolen.


Den trafikk-kaotiske London har satt seg et svært hårete mål. Byen skal nemlig utrydde fatale bilulykker og alvorlige skader, og de har dårlig tid. Dette skal de nemlig gjøre innen 2041.

Normalt ville London og andre byer ha gjort dette ved å studere data rundt tidligere ulykker, og kommet opp med en strategi for å utbedre de svake punktene. Noe som er vel og bra, men langt fra optimalt.

-->
For en slik tilnærming med historisk data får ikke med seg nye ulykker, og skal man ikke ha en eneste trafikkdrept må alt kartlegges.

Så inn kommer Mercedes, som jo har sine hypermoderne biler med en drøss av sensorer og kameraer.

Mer eksakt skal Mercedes’ Urban Mobility Solutions jobbe sammen med Transport for London (TfL), eller enda mer eksakt ‒ de har jobbet sammen siden 2019.

Siden da har ingeniører, sikkerhetseksperter, databeskyttelsesspesialister og dataanalytikere fra London og Mercedes-Benz har jobbet sammen for å bygge opp et system som høster og analyserer data fra London-trafikken.

‒ Sammen med Transport for London og våre eksperter startet vi dette banebrytende prosjektet for å bedre trafikksikkerheten, og har nå fullført utviklingsfasen, sier Daniel Deparis, leder for Urban Mobility Solutions i Mercedes-Benz.

‒ Vår visjon er å beskytte alle trafikanter med våre aktive sikkerhetssystemer. Et samarbeid med spesialistene i London bidrar til dette. Bare sammen kan vi effektivt mestre de komplekse utfordringene i bymiljøet og gi et viktig bidrag til sikkerheten.

London har altså en nullvisjon, og innhøsting av data fra Mercedes blir en viktig brikke i dette arbeidet.

‒ Med framskritt innen teknologi er det viktig at vi utforsker hvordan vi kan gjøre Londons veier tryggere, sier Rikesh Shah, leder av utviklingsgruppen til TfL.

‒ Innsikten som verktøyet gir er fascinerende, og vi gjennomgår nå hvordan vi videre kan bruke data fra biler over hele London for å hjelpe oss med å forstå bedre nivåer av risiko. Slik at vi kan planlegge og innføre passende sikkerhetsintervensjoner. Gjennom samarbeid kan vi skape gjensidig verdi.

Det tyske merket har utviklet noe de kaller «Mercedes-Benz Road Safety Dashboard», som baserer seg på individuelle varsler fra førerassistansesystemene som alle nye biler har.

Systemene kan gripe inn i farlige trafikksituasjoner, og dermed både redusere alvorlighetsgraden av mulige kollisjoner og til og med unngå dem helt. Om dataen viser at det er spesielle områder slike advarsler utløses i, blir disse analysert av ekspertene. Virtuelle eksperter.

Potensielle kollisjonspunkter identifiseres altså automatisk og GPS-data viser hvor disse er, og dette blir umiddelbart analysert ved hjelp av en intelligent algoritme utviklet av Mercedes’ ingeniører.

‒ Det er tydelig at vi kan tilby byplanleggere mye merverdi med dataene vi samler inn og gjør tilgjengelig. Med våre data kan viktige beslutninger om trafikksikkerhet tas, påpeker Deparis.

Den anonymiserte dataen kobles også sammen med andre kilder, som fra trafikklys og gangoverfelt, og fokus er først og fremst å beskytte de myke trafikantene.

I tillegg planlegger Mercedes nye funksjoner i «Road Safety Dashboard», som for eksempel hvor det er mye trafikk og hvor det er glatte veipartier.

Og det er ikke bare London som skal få utnytte dette, for tyskerne planlegger allerede nye prosjekter i andre storbyer i Europa.

Så hvordan fungerer «Mercedes-Benz Road Safety Dashboard»?

Bilene er altså utstyrt med sensorer som ultralyd, radar og stereokameraer som oppdager ting i nærheten av bilen, både foran, på siden og bak ‒ og i tillegg fotgjengere, veimerking og trafikkskilt.

Om det kommer en akustisk og visuell advarsel eller eventuelt en automatisk nødbrems, blir informasjonen sendt til Mercedes-Benz Cloud og anonymisert.

To algoritmer behandler dataene. Først identifiseres GPS-posisjonene, og deretter blir varslingene analysert hvor også en risikoscore beregnes. Denne informasjonen er lagret i «Road Safety Dashboard» som et digitalt kart.

Mercedes er også opptatt av databeskyttelse, og dataen kan kun samles inn om føreren har gitt samtykke til behandlingen av førerassistansedata via «Mercedes me»-appen.

Informasjonen sendes fra bilen til nettskyen, og behandles der i et anonymisert skjema, kan Mercedes fortelle.

Les også:

Les mer om:

Nyheter